HTML

Lájkolj minket

A C-vitamin hiány és a porckorong kopás kapcsolata

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2013.10.03. 07:55

Közeleg a barátságtalan hosszú őszi-téli időszak, amikor a szervezet vitamintartalékai kimerülnek, ezért sokkal több bevitelre van szükségünk az egészséges életmódhoz. Így van ez a számos betegség  megelőzésében kitüntetett szerepet betöltő C-vitamin esetében is.

A C-vitamin – amelynek felfedezése a magyar származású Nobel-díjas Dr. Szentgyörgyi Albert orvosprofesszor nevéhez köthető – az emberi szervezetre kifejtett sokrétű jótékony hatása, az egészségünk fenntartása érdekében már évtizedek óta vitán felül áll.

cvitaminok_blog.jpg

A C-vitamin fontos szerepet tölt be rosszindulatú daganatos betegségek megelőzésében, csökkenti a vérrögképződést, mérsékli az allergiát okozó anyagok hatását. A különböző vírusos és bakteriális fertőzésekben, valamint a nátha megelőzésében is kiemelkedő jelentőségű, védelmet nyújt a gyakori szembetegség a szürke hályog és a fogíny betegségekkel szemben, immunrendszerünk normális működéséhez és az erek rugalmasságának megőrzéséhez, és még sorolhatnám a szervezetünkre kifejtett számos pozitív hatását.

Tudják-e az olvasóink azonban, hogy a C-vitaminhiány egy lényeges tényezője lehet a porckorong korral járó kopásos megbetegedéseinek?

A porckorong, amely egy heterogén morfológiájú struktúra, s mind a külső rostos gyűrűrétege, mind a belső gél állapotú magja nagy mennyiségű kollagént tartalmaz (különleges fehérje molekula), és ez adja a rugalmasságát. A C-vitaminnak a kollagén képződésében kitüntetett szerepe van.

A Kansasi (USA) Ökológiai és Biológiai Egyetem tanszéke egy tanulmányban (Val H. Smith: Vitamin C deficiency is an under-diagnosed contributor to degenerative disc disease in the elderly) vizsgálta a szérum C-vitaminszint (aszkorbinsav) és az ágyéki porckorongkopás öregedéssel összefüggő változásait. Feltételezésük volt, hogy a C-vitaminhiány előidézője lehet a porckorong kopásos megbetegedésének az idős embereknél.

A porckorong patofiziológiája (kórfolyamat) évek óta a kutatás homlokterében áll, de a korral járó elváltozások etiológiája még ma sem teljesen tisztázott. Bizonyos rizikófaktorok – lásd előző cikkeinkben: „A gerincbetegségekről általánosságban”, és „A prognosztizáló rizikófaktorok jelentősége a derékfájdalomban”– eltérő mértékben játszanak szerepet a porckorong degenerációban.

A 270 főt vizsgáló tanulmány – melynek alanyai 51-86 évesek voltak – igazolta azt a korábbi hypotézist, hogy a C-vitaminhiány kiemelkedő jelentőségű a porckorong degeneráció folyamatában. Az idősödő populációban az aszkorbinsavszint lényegesen alacsonyabb volt, mint a fiatalabb korosztályban, mely  összefüggésbe hozható a korral járó csökkent tápanyag bevitellel és a felszívódási problémákkal.

Mivel a C-vitamin egy alapvető tápanyag a kollagén bioszintézisében, ezért a C-vitaminhiány egyik kulcstényezője lehet az újabb vizsgálatok szerint a porckorong kopásos (degeneráció) megbetegedéseinek. A C hypovitaminosis gátolja a kollagén szintézisét, és így a porckorong strukturális stabilitását.

Igen fontos része a tanulmánynak az a megállapítás is, hogy a dohányzás erőteljesen csökkenti a szérum aszkorbinsav koncentrációját, és az aktív dohányosoknak 25%-kal kisebb az áramló aszkorbinsav koncentrációjuk, mint a nem dohányosoknak.

A fenti megfigyelés alapján azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a szérum aszkorvinsavszint sokkal szorosabb ellenőrzésére, szűrésére lenne szükség, hogy számos betegség megelőzésén túl minimalizálni tudjuk a korral járó porckorong degeneráció kifejlődését.

Megjegyzés: Az elégtelen tápanyag bevitelen és dohányzáson túl a C-vitaminhiány oka lehet még: a túlzott alkoholfogyasztás, stressz, fokozott fizikai megterhelés, rendszeres Kalmopyrin- és Aszpirinszedés, lázzal járó betegségek, 55 évnél idősebb kor, terhesség és szoptatás.

Mivel az ember szervezete nem képes C-vitamint előállítani, ezért az alapvetően igen fontos vitamint az élelmiszerekkel kell szervezetünkbe bevinni. Magyarországon legismertebb természetes C-vitamintartalmú zöldségek és gyümölcsök: a friss csipkebogyó, piros-, zöld-, sárga paprika, kiwi, kelbimbó, karalábé, vöröskáposzta, földieper, narancs, citrom… stb.

Az egyes tudományos publikációk ajánlása eltérő az átlagos napi C-vitaminszükségletet illetően: 250-1000 mg/nap, vagy még ennél is több, de ehhez képest egy mai átlagember kb. 80-100 mg-ot fogyaszt ebből a vitaminból.

A cikk szerzője a Budai Egészségközpont Kft. és az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársa.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr255548594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

s 2013.10.03. 18:20:44

Többet nem szabad szedni belőle, mint ami egy normál táplálkozással amúgy is a szervezetbe jutna. Az 1000 mg tehát majdnem biztosan túlzás. Ennyi zöldséget, gyümölcsöt rendesen amúgy sem enne az ember. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy azért vitaminozzák túl magukat, mert azt a vegyipar olcsón elő tudja állítani, és legutóbb azt hallották, hogy az fontos. Elvileg vitaminokra külön nincs is szükség normál életvitel mellett, csak valami traumatikus beavatkozás (műtét, stb.) miatt.

Dexter007 2013.10.03. 18:24:40

@s: a jelenleg "normál életvitel mellett" az emberek 90%-a erősen D-vitamin-hiányos még nyár végén is. szóval miért is nincs szükség plusz vitamin bevitelre?

yotti 2013.10.03. 18:29:57

Az első hozzászóló nagyon nagy butaságot írt.

s 2013.10.03. 18:42:44

@Dexter007: @yotti: Menjetek majd művese kezelésre. Benézek hozzátok, mielőtt teniszezni megyek.

Dexter007 2013.10.03. 18:46:04

@s: ezt most nem igazán tudom dekódolni, miért kéne ilyen kezelésre mennünk??

s 2013.10.04. 09:29:03

@Dexter007: Azért, mert a szervezet megpróbál megszabadulni a feleslegesen bevitt anyagoktól. Ameddig bírják a szervek, addig ez sikerülni is fog. Amikor nem, akkor ezek (máj, vese) szép lassan leállnak, mert nem bírják a tempót, amit az ostoba felhasználóik diktálnak, és különféle lerakódások képtődnek a testben az addig megzabált szarokból.

A gyógyszeripar áldozatai ma sokan. Elhitetik velük, hogy valami nekik hiányzik (magnézium, vas, stb...) és erre pont az a készítmény kell, amit ők gyártanak. Ezekben az anyagokban az van, amit a vegyipar olcsón és könnyen elő tud állítani, ráadásul nem is abban az összetételben, ahogyan arra a szervezetnek szüksége lenne. Ezek ebben a formában vagy feleslegesek, vagy rosszabb esetben lassú mérgek az emberek számára.

A helyes módszer a változatos táplálkozás, ami egyformán tartalmaz minden, az élethez szükséges anyagot. Az emberi szervezet a evolúció során nem arra lett optimalizálva, hogy a patikából telerakjuk mindeféle szarral, ami a reklámokban van, hanem arra, hogy azokból a táplálékokból fedezze a szükségleteit, amit az ember a természetes környezetében megtalál. Tehát egyél halakat, madarakat, tojásokat, gyümölcsöket, gyökereket, gabonát, és tejféléket (bár ezek már a letelepedett életforma tápanyagai, de legalább nem ártanak), sört, meg ilyesmiket. Ne egyél vegyipari cuccokat (energiaitalt sem). Nem kell rám hallgatni. Nem kell. Érdemes.

Gerinces Magazin 2013.10.05. 09:14:57

@Dexter: Ez a cikk nem a D-vitaminról szól, hanem a C-vitaminról. (A D-vitaminról hamarosan megjelenő írásunkat ajánlom szíves figyelmébe)

@s Nincs kezelésről és gyógyszer reklámról szó egy szóval sem a cikkben, elsősorban a természetes tápanyagbevitelről, hisz ezért van egy rövid felsorolás is a leginkább ajánlott élelmiszerekről. ( Az egyes élelmiszerek 100 mg-ra jutó C-vitamin mennyisége számos diétás tanácsadásban a könyvekben és az interneten hozzáférhetőek.) Ajánljuk a cikk figyelmesebb elolvasását.

- A napi C-vitamin szükséglet kortól, életviteltől, nemtől, testsúlytól, dohányzás mértékétől, a sporttevékenység intenzításától stb. függ.

- A cikkben ajánlott napi dózis a tudományos ajánlások alapján javasolt dózis, de mint írtuk, megoszlanak a vélemények és a szükséglet változó. Hosszabb távon a napi 500mg biztos nem vált ki semmilyen káros hatást, de rövid távon a napi 1000-2000mg sem idéz elő kellemetlen mellékhatást. Egyébként a C-vitamin feltalálója Szentgyörgyi Albert professzor is napi 1000mg –ot fogyasztott C vitaminból, és betegsége idején 85 éves korában pedig napi 8000 mg-t. Prof. Szentgyörgy Albert 97 évet élt.

- A felesleges dózis a vizelettel távozik a szervezetből, de korábban elterjedt valóban az a nézet, hogy a túlzott C-vitamin bevitel elősegíti a vesekövességet, a legújabb kutatások ezt nem támasztják alá.

- Megjegyzendő, hogy a cikkünk nem a C vitaminról szóló értekezés,- hisz erről számtalan információhoz juthatnak az internet olvasók,- hanem szerettük volna felhívni honlap olvasóink figyelmét a C-vitamin fontosságára az eddig még nem ismert, vagy kevesek által ismert porckorong kopás megelőzésének folyamatában is.

Dexter007 2013.10.06. 18:49:07

@s: köszönöm a részletes válaszod, de én sehol sem utaltam arra, h szedjünk minnél több gyógyszert, és együnk egészségtelen dolgokat. ahogy Gerinces Magazin is rámutat, nem igazán értelmezted a cikkben leírtakat. itt vitamin fogyasztásról van szó, és azzal nem vagy nagyon nehéz túladagolni magad. a gyógyszerek és "energia" italok fogyasztását én is ellenjavallom.

s 2013.10.07. 12:04:35

@Gerinces Magazin: "Hosszabb távon a napi 500mg biztos nem vált ki semmilyen káros hatást, de rövid távon a napi 1000-2000mg sem idéz elő kellemetlen mellékhatást."
Egy átlagos tudással rendelkező emberként erre annyit tudok mondani, hogy ezt a C vitamin mennyiséget normál táplálkozással nem lehet a szervezetbe juttatni. Tehát burkoltan C vitamin kiegészítést javasolsz.

"Egyébként a C-vitamin feltalálója Szentgyörgyi Albert professzor is napi 1000mg –ot fogyasztott C vitaminból, és betegsége idején 85 éves korában pedig napi 8000 mg-t. Prof. Szentgyörgy Albert 97 évet élt."
Erdős Pál pedig amfetamint tolt, és mégis elélt 83 éves koráig. Nagyanyám, szegény semmit nem evett, csak ami a kertben nőtt, és ő is 95 évig élt, Isten nyugosztalja. Egyébként annyit hozzátennék, hogy a túlzott (tablettás) C vitamin adagolás skorbutot okoz. Ezen sokan meglepődnek, mert ez a C vitamin hiány jele, pedig a magyarázat viszonylag egyszerű. A szervezet megyszabadul a feleslegtől, tehát ameddig sokat szedsz, addig a vese ezt ki is választja. Mivel a veséd nem tud arról, hogy most már nem fog sokat kapni - mert abbahagytad az adagolást - ezért még egy kis ideig sok C vitamintól szabadít meg, ezért egy kis időre - ameddig helyre nem áll az egyensúly - C vitamin hiányos állapot lép fel a maga összes tünetével.

Én még egyszer azt tanácsolom mindenkinek, aki ilyen egészséggel kapcsolatos cikkeket olvas (vagy ír), hogy gondolkozzon el azon, hogy egy olyan bonyolult rendszerbe próbál meg hézagos ismeretekkel beavatkozni, amit teljes egészében talán nem is tud áttekinteni. (Tudom, te valami orvos féle lehetsz, ne vedd magadra. De sokan nem ennyi ismerettel olvasnak el egy ilyen írást.) A legjobb a természetes út az egész életvitelben, beleértve a táplálkozást is.

s 2013.10.07. 12:09:39

@Dexter007: "itt vitamin fogyasztásról van szó, és azzal nem vagy nagyon nehéz túladagolni magad"

Könnyeb, mint gondolnád. Egy ismerősőm "szép" sárga szemekre tett szert a túlzott vitamin adagolás miatt. Elment a dokihoz, az megkérdezte, hogy szed -e valamit. Kirakta elé a vitaminos dobozait, mire a doki első - és egyetlen - reakciója az volt, hogy ezekkel sürgősen álljon le, vagy kinyírja a máját. Pár hónap alatt rendbe jött a gyerek, amint kiürült a szervezetéből a sok szar, amit addig összazabált.