HTML

Lájkolj minket

Gerinckímélet a hétköznapokban - otthoni teendők 1.

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2014.01.11. 08:10

Gerinckímélő sorozatunk következő részében olyan otthoni teendők gerinckímélő végzésével ismertetjük meg kedves Olvasóinkat, mint a cipőhúzás, mosogatás, főzés, takarítás és talicskázás.

Lehajlás (pl. cipőhúzás, mosogatás, felmosás, talicskázás, biciklizés, fogmosás):

Gyakori előrehajlás helyett egyenes törzzsel végezze az ilyen jellegű feladatot. Gerincét kevésbé terheli, ha törzshajlítás helyett térdhajlítással, terpeszállással vagy kartámasszal segíti a mozdulatot.

 gerinces_cipohuzas_jo_blog.jpgHelyes cipőhúzás

Cipőhúzás

Kerülje az álló helyzetből lehajolva történő cipőhúzást.

Helyesen úgy járunk el, ha ülve vagy lábunkat valamire feltéve vesszük fel a cipőt. Ilyenkor derekunkat egyenesen tartva, a lábunkat keresztezve húzzuk fel, kötjük be a lábbelit.

Helytelen megoldás, amikor a derék és a hát meghajlításával érjük el a kezünkkel a cipőt.

gerinces_cipohuzas_rossz_blog.jpg
Helytelen cipőhúzás

 

Mosogatás, főzés

A mosogató általában olyan alacsonyan van, hogy kicsit előre kell hajolnunk ahhoz, hogy mosogathassunk. Ez a kicsi, de tartós hajolásban történő munka a derekat erősen terheli. Hogyan csökkenthetjük a mosogatás okozta terhelést?

Ha alkalmunk van rá, emelvényre szereljük a konyhapultot és a mosogatót, így nem vagy kevésbé kell hajolnunk a konyhai munka közben.

Mosogatáskor (és egyéb konyhai álló munka közben) álljunk kis terpeszben és kissé hajlítsuk be a térdünket, így a derekunk egyenes maradhat.

Helyes mosogatás
gerinces_mosogatas_rossz_blog.jpg
Helytelen mosogatás

 

Takarítás (felmosás, sepregetés, porszívózás, stb.)

Takarítás során ügyeljünk arra, hogy ne hajoljunk le kicsit sem, hanem a derekunkat egyenesen tartsuk: álljunk kis terpeszben és kissé hajlítsuk a térdünket. Ehhez a takarító eszközök kellően hosszú nyele is szükséges.

 

gerinces_felmosas_jo_blog.jpg
Helyes takarítás
gerinces_felmosas_rossz_blog.jpg
Helytelen takarítás

 

Talicskázás

Talicskázáskor a térdünk hajlításával tartsuk egyenesen a derekunkat. A talicskába ne tegyünk egyszerre nagy súlyt, inkább többször forduljunk kisebb súlyú rakománnyal.

Helyes talicskázás
gerinces_talicskazas_rossz_blog.jpg
Helytelen talicskázás

 

A sorozat hét részből áll, a következő - utolsó - részben a gerinckímélő biciklizéshez és fogmosáshoz adunk útmutatásokat. 

A cikk az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült. Képek: Z Szabó Zoltán.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr135752378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

micsoda? 2014.01.12. 18:42:54

Tetszik a felvetés, megpróbálom követni a tanácsokat.