HTML

Lájkolj minket

Hogyan válasszunk a gerinc számára is megfelelő futócipőt?

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2015.10.08. 07:20

Egy friss tudományos kutatás szerint az emberek többsége nem a megfelelő lábbelit viseli futáskor, és emiatt több kárt okozhatunk gerincünknek, mint hasznot. Milyen az a futócipő, amellyel a leginkább megvédhetjük testünk épségét? A kanadai kutatás eredménye döbbenetesebb, mint gondolnánk.

gerinces_hogyan_valasszunk_futocipot_blog.jpg

A kanadai Calgary Egyetem nyugalmazott professzora, a világ egyik első biomechanikai szakértője, Dr. Benno Nigg azt tanulmányozta, hogy vajon a mezítlábas futás, vagy a különféle futócipők valóban képesek-e megváltoztatni a futás minőségét, képesek-e csökkenteni a lábakat és gerincet érő terhelést. Kutatócsoportjával több évtizeden keresztül kutatták a sérülések és a lábfej anatómiája közötti összefüggéseket. Annak ellenére, hogy a kutatók eleinte szkeptikusak voltak a mezítlábas módszerrel szemben, a kutatás végül nagyobb meglepetéssel szolgált, mint azt gondolnánk. Dr. Nigg ugyanis azt állítja, hogy minden korábbi feltételezésünk a futócipők futásra gyakorolt hatásáról csak mítosz, az elsődleges pedig a kényelem.

Hosszú ideig tartotta magát ortopéd orvosok, edzők és futók közt is az a nézet, hogy a boka szélsőséges ki- és befelé fordulása hozzájárul a sérülések kialakulásához, melyet a megfelelő kiképzésű cipővel lehet kordában tartani.

A nagyszabású kutatás során Nigg és kollegái arra a váratlan megállapításra jutottak, hogy azok a sportcipők, amelyek megemelik, vagy rögzítik a bokát, gyakran hatástalanok, vagy rontanak a helyzeten.

Ehhez az eredményhez közel ezer kezdő futót követtek egy éven át figyelemmel. A futók egyik csoportja hajlamos volt arra, hogy bokája túlságosan ki- vagy befelé forduljon, másik pedig nem. Mindkét csoportba tartozók ugyanolyan cipőben futottak, egy év múlva pedig volt, akinek a bokája korábban nem volt hajlamos a kifordulásra, megsérült, miközben mások, akiknek korábban problémájuk volt, megúszták sérülés nélkül. A boka és vele együtt a lábfej ki-és befordulása, azaz pronációja és a szupinációja tehát nem feltétlenül jelent olyan problémát, amely korrigálásra szorul.

A kutatás vizsgálta a láb terhelését, kiemelve a mezítlábas futókat – akik cipő nélkül, vagy minimalista cipőkben futnak. A mezítlábas futás hívei állítják, hogy a lehető legtermészetesebb módon való futás megváltoztatja a láb terhelését, és jelentősen csökkenti a sérülések kockázatát. Példaként szolgált erre az a kutatás, mely során az újonc katonáknak pronációját szerették volna a megfelelő cipővel korrigálni. Végeredményben ezek a katonák épp olyan eséllyel szereztek a futás során sérüléseket, mint azok a férfiak, akik véletlenszerűen kiválasztott cipőkben futottak.

A kutatási eredményekre válaszul joggal merülhet fel mindannyiunkban az a kérdés, hogyha sem a terhelés helyes elosztása, sem a boka megfelelő tartása nincs hatással a futás minőségére, akkor mégis mi alapján válasszunk futócipőt?

A kutatócsoport arra a végkövetkeztetésre jutott, hogy az egyetlen és legfontosabb szempont a gerinc számára is megfelelő futócipő kiválasztásánál a kényelem.

Egy másik, 2001-es kísérletben katonákat kértek meg, hogy próbáljanak ki hat különböző talpbetétet, amelyek többek között párnázottság, boltozatosság, sarokrész kiképzés szempontjából különböztek egymástól. A kísérleti alanyoknak ki kellett választaniuk a számukra legkényelmesebbet, melyet a katonai kiképzésük végéig hordtak.  Kontrollcsoportként egy másik alakulat hagyományos lábbelit viselt.
Négy hónappal később a kényelmes talpbetéttel ellátott katonáknál jóval kevesebb számban fordult elő sérülés, mint azoknál, akik hagyományos cipőt viseltek.

„Ez a felfedezés a tudományos és hétköznapi értelemben is jelentős. A testünk valójában egy nagyon jó „döntőbíró” (egy nagyon jól vezérelt önszabályzó mechanizmussal). Tudja, hogyan kellene mozognunk és futnunk” – kommentálta az eredményeket Dr. Nigg, akinek tanácsait érdemes megfontolni a futócipő megválasztásakor:

  • Ne hagyjuk figyelmen kívül a test természetes mozgásait, vagyis ne próbáljuk mesterségesen megtartani a bokánkat! Ezzel csak a sérülés veszélyét növeljük.
  • Próbáljunk ki négy vagy öt pár különböző cipőt, amikor vásárolunk. Sétálgassunk, kocogjunk és fussunk benne ráérősen a boltban, figyeljünk oda, hogy melyik a legkényelmesebb, melyik az, amelyikben a leginkább természetes módon tud elhelyezkedni a lábunk. A futócipők reklámjai helyett fordítsunk nagyobb figyelmet a testünk megérzéseire: azt a lábbelit vásároljuk meg, amelyik a legkényelmesebb!

 

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

 

10 komment

Címkék: sérülés futás kényelem gerinc sportcipő futócipő mezítlábas futás gerinc terhelése mi alapján válasszunk futócipőt

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr487924840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ricordo 2015.10.08. 21:33:28

Ebben lehet valami. Saját tapasztalat: miután leszereltem a seregtől, egy ideig gyakrabban fordult ki a bokám terepfutás közben; aztán ez megszűnt. Talán az okozta az átmeneti problémát, hogy a seregben hordott surranó erősen fogta a bokámat és emiatt kissé legyengültek a bokaízület körüli izmok/inak. Aztán leszerelés után kellett egy kis idő, míg újra megerősödtek az edzőcipős futástól.

micsoda? 2015.10.08. 22:05:03

Nekem a rossz futócipő, illetve a nem futócipő, okozott gyulladást a lábujjam alatti párnás részen. Azóta tudom, hogy nem szabad lebecsülni, hogy milyen cipő legyen a futáshoz. Abba is kellett hagynom a futást.

Nem olcsó egy jó cipő, de bármilyen rendszeres sport pénzbe kerül, legfeljebb nem egy összegben, hanem részletekben fizeted.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2015.10.09. 08:34:17

@Kelly és a szexi dög:
te se értesz a témához. csak azt nem értem, hogy akkor minek szólsz bele...
(melyik a jó autó? amelyiknek 4 kereke van. kb ilyen szintű volt a válaszod.)

Tompahawk · https://oberwaldmeister.blog.hu 2015.10.09. 08:44:12

Nem is annyira egyszerű ez, mint amennyire annak hangzik. A boltban még kényelmesnek tűnő cipő egy marathon után két lábujjamat kékítette be. Csak tartós használat közben jönnek ki a cipő rejtett tulajdoságai. Nem feltétlenül hibái, mert szerintem ahány ember, annyi optimális választás. Ha egy modell bevált, érdemes kitartani mellette. Oké, a gyártók általában évente cserélgetik őket, de ha utánakérdezünk a régi cipőnknek, meg tudják mutatni melyik az aktuális változata. Sokszor csak színben különbözik. Szaküzletben javasolják, hogy vigyük el leharcolt régi cipőnket (ami már bevált), hogy ajánlani tudjanak valami hasonlót. Ráadásul az öreg cipő kopása fontos információ egy jó szakembernek. Nem vásárlok netről, szaküzletbe jáok ahol az eladó veterán marathon futó. Évekbe is telhet, mire a megfelelő modellt megtaláljuk. Nekem a Saucony egyik stabil cipője vált be, az első amiben egy marathon után is épek maradtak a lábaim.

2015.10.09. 09:34:53

@micsoda?:
Én nem így látom, nekem pont az olcsó futócipők jöttek be. Hogy miért? Mert a drága futócipő tervezői jobban meg akarják mondani, hogyan fussál. Pl. gyakori a túl magas sarok, vagy épp a túl alacsony, a középút ritka. Ellenben az olcsó futócipők gyakrabban képviselik a középutat, pontosan amiatt, mert a gyártásnál a nagy mérethatékonyság a szempont, és nem a specializáció. Emellett mivel az új dolgokat a felső kategóriákba hozzák be a gyártók, ezért mire eljut ugyanaz az alsó kategóriába, addigra csak az marad meg, ami széles körben bevált.

A futósérülések leggyakoribb oka pedig tapasztalataim szerint a nyújtás hanyagolása, a második pedig a monotonitás, nem érdemes mindig ugyanolyan egyenletes felületen futni, mert ha minden lépésünk ugyanaz, az növeli a sérülés veszélyt.

Vivy Lady 2015.10.09. 10:27:37

Érdekes cikk. Én is sok cipőt nézegettem, meg próbáltam utána olvasni mindennek, mielőtt futócipőt választottam volna. Persze persze tudom melyik lábra milyen ajánlott stb., de nekem is fontos, hogy az én lábamra jó és kényelmes legyen. Előfordulhat, hogy csak később derül ki, hogy mondjuk a hosszabb futásoknál milyen lesz, ezért én szeretek véleményeket is olvasni a cipőkről. Nyilván saját lábra vásárol mindig az ember, főleg egy futócipőt, de sok hasznos dolgot lehet megtudni. Most nemrég találtam egy blogot cipőtesztelésekről: playmaxworld.blogspot.hu/

Tompahawk · https://oberwaldmeister.blog.hu 2015.10.09. 10:52:14

Egy másik fontos tényező a zokni. Ha gyűrődik, rossz helyen van a varrás kisebesítheti a lábat. A seb pedig fáj amit a test kopenzálni kezd, ez sokszor asszimetriát okoz a mozgásban. Ez pedig fáradásos sérülésekhez vezethet.

nemsissi 2015.10.09. 11:12:13

kutatások linkjei hol találhatók?