HTML

Lájkolj minket

7 tipp arra, hogyan győzzük le gyógyszerek nélkül például a hátfájást

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2015.11.07. 07:40

A fájdalom megszüntetésének leggyorsabb és legegyszerűbb módja a gyógyszeres kezelés. Azonban tudjuk jól, szinte nincs olyan orvosság, amelynek ne volna valamilyen mellékhatása. Ráadásul a hosszú távú kezelés során a beteg hozzászokhat a fájdalomcsillapító szerekhez. Hogyan lehet kilépni ebből az ördögi körből?

gerinces_7_tipp_arra_hogyan_gyozzuk_le_gyogyszerek_nelkul_peldaul_a_hatfajast_1.jpg

Sokféle eredetű fájdalom létezik, különösen a mozgásszervi megbetegedések esetén. A valamilyen deformitásból, sérülésből, kopásból vagy gyulladásból fakadó hátfájás, derékfájás, vagy nyakfájás enyhítésében a fizioterápia, vagyis a természetes gyógymódok eljárásai igen eredményesek, de hatékony kiegészítője lehet mindezeknek étrendünk megváltoztatása is. 

Mi is a fizioterápia?

A fizioterápia egy igen összetett ága az orvostudománynak. A görög „füzosz”, azaz természet szóból ered. Így nevéből adódóan a természet energiáit felhasználó gyógykezelést jelenti. Fajtái:

  • mechanoterápia: gyógytorna, masszázs, ultrahang.
  • elektroterápia: pl. a TENS kezelés.
  • fototerápia: infravörös-, ultraibolya-, lézeres kezelés.
  • hidroterápia: vízzel (mely nem gyógyvíz) történő gyógyítás.
  • balneoterápia: gyógyvízzel történő gyógyítás (a vízzel történő gyógyítás szokásos hatásain túl a gyógyvízben oldott kémiai anyagok is hatnak).
  • termoterápia: a hő hatásaival történő gyógyítás (ezen belül hideg és meleg hőkezelés is van).  

 

7 tipp arra, hogyan győzzük le gyógyszerek nélkül például a hátfájást

Jegelés és borogatás

Az akut ízületi gyulladás, ínhüvelygyulladás okozta fájdalom,  sérülés okozta vérömleny, általánosságban heveny gyulladás enyhítésére kitűnően alkalmas a jegelés.  

A jegelés helyes alkalmazása: a fagyasztóból kivett Cryogel-t (a patikában direkt erre célra kapható kocsonyás anyag – amit helyettesíthetünk mirelit borsóval is) konyharuhán, vagy törölközőn keresztül tegyük a beteg testrészre. Öt percig ott tartjuk, majd fél óra után ismételjük a jegelést, s ezt naponta többször (kezdetben minél többször) csináljuk meg. Öt percnél tovább azért ne maradjon a jég a fájdalmas területen, mert fagyási sérüléseket okozhat.

A hideg borogatást kevésbé heveny gyulladás esetén alkalmazzuk, itt is fontos, hogy ne tartsuk 5-10 percnél tovább a hűtendő testrészen, mert a borogató anyag megmelegszik. 

Krónikus fájdalom és gyulladás esetén alkalmazzuk a meleg borogatást. Célja a fájdalom enyhítése, az izomgörcs csökkentése. Legegyszerűbb a meleg sál vagy meleg kendő alkalmazása, ennek előnye, hogy hosszú ideig is védheti a fájó izmot a hideg ellen (akár nappal, akár éjjel). Ha nedves meleg borogatás használunk, akkor napjában többször, tíz-húsz percre tegyük fel a vizes ruhát a fájó területre, ennél hosszabb ideig felesleges, mert úgyis kiszárad a ruha. Sokan nejlonnal borítják a vizes ruhát, a dunsztolás azonban kifejezetten kártékony lehet, fokozhatja a panaszokat.

Gyógytorna

A gyógytorna a fizioterápiás tárház legfontosabb eszköze, melyet orvosi javaslat alapján lehet a gyógytornásztól (pontos neve: gyógytornász-fizioterapeuta) megkapni. Heveny állapotokban még nincs itt az ideje a gyógytornának, de a heveny állapot lezajlását követően már érdemes megkezdeni. Legjobb, ha a beteg a saját állapotának megfelelő egyéni gyógytornában részesülhet és megtanulja azokat a gyógytorna-gyakorlatokat, melyekre neki szüksége van. Tudni kell azonban, hogy a megtanult gyógytornát minden krónikus mozgásszervi betegség esetén otthon rendszeresen végeznie is kell a betegnek ahhoz, hogy hatni tudjon. (Ahogy a fogmosás is addig hat, amíg rendszeresen csináljuk.) Ezzel az elért jó állapot megtartását, az újabb rosszabbodás megelőzését érhetjük el. Ez a betegtől elszántságot, akaraterőt igényel – de nagyon megéri!     

Manuálterápia

A manuálterápia speciális szakterület a gyógytorna kezelési rendszerén belül, melyet  képzett gyógytornászok alkalmaznak nemzetközi irányelveknek megfelelően. A gerinc, a végtagok, továbbá a különböző szövetek (izom, ín, szalag, porc) sérüléseinek, kopásos-gyulladásos elváltozásainak helyreállítására és gyógyítására alkalmazzák. Manuális technikák használatával lehetséges az ízületek és a hozzátartozó szövetek mobilizációja, mely biztosítja a szervezet számára a normális fiziológiás mozgásfunkciókat. A terápia során különféle fogásokkal, masszázseljárásokkal korrigálják a szöveti eltéréseket, ezáltal javítva a test statikai terhelhetőségét, mozgásait, ezáltal a fájdalom is csökken. (A manuálterápia bizonyos fogásait (elsősorban a gyors manipulációt) hazánkban csak orvosok végezhetik.)

Elektroterápia

Az elektroterápiás eljárások egyik legegyszerűbb formája a TENS készülék használata. A TENS készüléket kis mérete és viszonylagos olcsósága miatt otthon is használhatjuk, ha kezelőorvosunk ezt javasolta. A kezelés lényege, hogy a TENS által szolgáltatott impulzusokkal csak a vastag érző idegrostokat ingerelik, és ezzel mintegy meggátolják azoknak a vékonyabb rostoknak az ingerületvezetését, amiken keresztül a fájdalom érzete az agyba jut. Terápiás előnye, hogy a fájdalomcsillapító gyógyszerek szedését részben vagy egészben megtakaríthatjuk használatával.

Balneo-, hidroterápia, gyógyfürdő, masszázs

A balneo- és hidroterápia, vagyis a vízi torna, az úszás fontos részét képzik a fizioterápiának, nemcsak mozgásszervi betegségek esetén. A víz felhajtóereje, vérkeringést fokozó és általános kedélyjavító hatása miatt sok betegségben jelentős hatótényező. Mozgásszervi betegségek esetén évente kétszer lehet felírni a társadalombiztosítás terhére gyógyfürdő kezelést és masszázst. 

Akupunktúra

Bár a hazai kórházi gyógyászatban az akupunktúra még nem túl elterjedt, külföldön sikerrel alkalmazzák a különböző mozgásszervi fájdalmak enyhítésére. Az eljárás lényege, hogy a bőrön át egy speciális tűvel ingerlik az idegrostokat, elzárva ezzel a fájdalomkaput, s így enyhítik a panaszokat. A kezelés hatására endorfin szabadul fel, a szervezet saját fájdalomcsillapító anyagainak szérumszintje megnő. A tradicionális keleti gyógyászok nézetei szerint az akupunktúra az ember energia meridiánjait rendezi át, és ezzel újra egyensúlyba hozza a testet, a nyugati orvoslás képviselői viszont csak azt tudják, hogy a kezelés bizonyos esetekben hatásos, de a miértre nincsenek még meggyőző tudományos válaszok.

Diéta

A fentiek mellett nagyon fontos, hogy az étkezésünkre is odafigyeljünk, hiszen a gyulladáscsökkentő diétával meggyorsíthatjuk a különféle alternatív kezelések hatékonyságát. Gyulladáscsökkentő diéta alapja a sok zöldség (kerülve a kukoricát és a burgonyát) és a tengeri halak. Piros gyümölcsök, kevés tejtermék és teljes kiőrlésű gabona is megengedett, azonban a vörös hús, a finomított liszt és cukor kerülendő. További hatékony fegyverek még a gyulladáscsökkentésben a többszörösen telítetlen zsírsavak. Az Omega-6 és omega-3 zsírsavakban bővelkedő élelmiszerek bőséges bevitelével látványos javulás érhető el. Nem csak a gyulladást képesek enyhíteni, hanem ízületi merevség ellen is igen hatásosak. Aki nem akar étrendkiegészítő kapszulákat enni, fogyasszon olajos magvakat, lenmagolajat és halolajat.

 

Kapcsolódó írásaink

Kilenc tévhit a gerincfájdalomról

Az idegbecsípődés, mint a nyak-és derékfájdalmak gyakori okozója

Ússzunk és hogyan? Vagy inkább ne ússzunk?

Életmódváltás 6 lépésben

 

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

9 komment

Címkék: gerinc hátfájás derékfájás

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr538054954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marques 2015.11.07. 17:09:35

Fújhatják a sok terápiát, ha egyszerű idegbecsípődés miatt fáj a hát illetve emiatt gyulladt be az idegszál.

Csontkovács gyógyíthatja az esetek nagy többségét, kivéve ha nem kopásból eredő a fájdalom, nem a terápia.

e60owner 2015.11.07. 18:20:57

Nekem a drdermed segédeszköz vált be ülőmunka miatt elég súlyos hátfájásom alakult ki sajnos, és ez volt az első ami érezhetően segített, csökkent a fájdalmam

odamondó 2015.11.07. 18:48:19

@Marques: igen megvárod amíg a becsípődés elmúlik és utána kell a terápia, hogy a sérülés ne ismétlődjön.

@e60owner: sajnos mindenki valamilyen külső fantasztikus eszköztől várják a megoldást. Mozogni kell és korrigálni a problémát. Nem azt vonom kétségbe, hogy nem segít a termék hanem hogy az a jó irány-e.

Hórukk 2015.11.07. 21:04:36

Az akut fájdalmak enyhülése után mielőbb állni és járni kell, nem ülni vagy sokáig feküdni. A gyógytornásztól érdemes a gerinckímélő technikákat megtanulni. A gyógyszereknek lehetnek mellékhatásai, de a fizioterápiás módszereknek is.

Marques 2015.11.08. 09:14:29

Az emberek napi 10 perc tornára lusták, pedig az többet segítene mint az összes terápia együtt. Kivéve természetesen az időskori kopásból eredő fájdalom, amire az akupunktúra viszont valóban jó.

A szerzőnek meg fogalma sincs arról - mint úgy általában a szerzők nagy többségének -, hogy a szezonon kívüli zöldséggel és tengeri halak fogyasztásával mekkora kárt okoz magának az ember.

e60owner 2015.11.08. 11:22:32

@odamondó: Nem tudom hogy jó irány-e, csak azt hogy nekem, és többeknek itt az irodában segített. Sajnos az irodai munkát végzők szinte mindegyikénél jellemző a hátfájás, és napi 10+ óra munka után már keveseknek van ideje tornázni, kezelésre járni pláne ha utána ott vannak még a családi teendők...

odamondó 2015.11.08. 15:44:01

@e60owner: 10-15 perc tornákkal lehet korrigálni problémákat. Tudom kevés idő van... a hülyeségből kell levágni.

Gerinces Magazin 2015.11.10. 11:28:02

Napi 10-15 perc torna ajánlott. Ezek a gyakorlatok például a munkahelyen is végezhetőek: www.youtube.com/watch?v=yGrrHeJGeSc

dangbird 2015.11.15. 17:35:46

Ami kimaradt, pedig nagyon fontos: az ülőmunkát végző emberek jellemzően párnázott széken ülnek, mert az "kényelmes'". Ez pedig nagyon rossz a gerincnek. Párnázatlan, vagy legfeljebb valami egészen vékony és kemény, rugalmas párnával (pl. 2-3-4 centi szivacs) ellátott faszék a legjobb. Persze, aki nincs hozzászokva, annak néhányszor elzsibbad majd a lába tőle, ha hosszabb ideig nem mozdul.
Ín- és csontrakási tapasztalatom szerint a modernitás 2. számú fő horrorja az egér. Szinte minden irodistánál le van tapadva a lapocka környéke tőle, és a carpalis alagút szindrómának is vezető oka, amit az orvosok sajnos legtöbbször műtétre küldenek, pedig rendszeres manuálterápiával lassan helyrehozható.
3. számú horror a laptop, ha saját beépített képernyőjével használják. Vagy a kezeknek kell mellmagasságban lenni, vagy a fej néz lefelé folyamatosan, és hízik szépen a banyapúp a T1 felett.