HTML

Lájkolj minket

Hogyan ne fájduljon meg a hátunk a sok üléstől?

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2016.02.20. 07:46

Nemcsak az ülő életmódot folytatók, de az állandóan az okostelefonjukon lógó fiatalok is egyre többször panaszkodnak nyaki és hátfájdalmakra. 

gerinces_hogyan_ne_fajduljon_meg_a_hatunk_a_sok_ulestol_blog.jpg

Aki naponta több órát ül, jó, ha tudja, hogy az ülés jobban terheli a gerincet, mint az állás. A gerincfájdalmak leggyakoribb okozói a monitor előtt való görnyedés és a mozgásszegény életmód. Helytelen üléskor majdnem kétszeresen (180 százalékosan) terhelődnek a porckorongok az álláshoz képest.

A helytelen ülés okozhat nyak, hát és derékfájást, gerincsérvet (vagyis porckorongsérvet), sőt, a hátfájás és a nyakfájás kisugározhat a vállba és a karokba is. Emiatt is kiemelten fontos a helyes testtartás nemcsak állás, vagy séta, de ülés közben is.

A helyes ülést azért is szükséges minél előbb megtanulni, mert ha rögzül a rossz testtartás, már nehéz azt javítani. A helytelen testtartás és ülés a testtartásért felelős izmok zsugorodását és gyengülését eredményezi (többek között az alsó végtag izmai, valamint a mellkas izmai, és ez utóbbi kihat a légzésre is). De hogyan üljünk a hátunknak is helyesen?

Alábbi videóinkban Fehér Katalin vezető gyógytornász iránymutatásaival megmutatjuk, hogyan lehet helyesen ülni és bemutatjuk a helyes ülést segítő eszközök használatát is.

7 pontban összefoglaljuk, hogyan ne fájduljon meg a hátunk a sok üléstől:

  1. Üléskor csússzunk teljesen hátra a szék ülőfelületén és támasszuk meg a medencénk tetejét (a derekunkat) a széktámla alsó részén.
  2. A szék ülőfelülete ne legyen hosszabb, mint a combunk! Ez amiatt fontos, hogy a szék ülőfelületének eleje ne nyomja a térdhajlatunkat, így nem nehezíti az el az ott futó erek keringését.
  3. A szék magasságának olyannak kell lennie, mint a lábszárunk hosszának, így a talpunk kényelmesen tud a földön pihenni.
  4. Helytelen üléskor nem csúszunk hátra, hanem a szék elején ülünk, derekunk lóg a levegőben, csak a hátunk közepét támasztjuk meg a szék támláját.
  5. Ha nincs támlája a székünknek, akkor érdemes ügyelnünk arra, hogy üléskor legyen a talpunk a földön, billentsük előre a medencénket, emeljük ki mellkasunkat és nyújtózzunk felfelé a fejtetővel.
  6. Ha kényelmetlennek érezzük a széket, vagy megterhelőnek tartjuk az ülést, érdemes a helyes ülést segítő segédeszközök beszerzésén is elgondolkodni.
  7. Nagyon fontos az is, hogy egyszerre ne töltsünk sok időt ülve: keljünk fel telefonálni, lift helyett lépcsőzzünk, e-mail helyett pedig kérjük ki személyesen a folyosó végén ülő kollégánk véleményét! Ezzel nemcsak mozgást csempészhetünk a mindennapokba, de sokat tehetünk a nem-fertőző, krónikus betegségek megelőzése szempontjából is. 

 

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

 

Szólj hozzá!

Címkék: ülés hátfájás derékfájás nyakfájás reumatológus helyes ülés

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr108403332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.