HTML

Lájkolj minket

6 szokás, ami hátfájáshoz vezet

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2016.06.25. 07:49

A krónikus gerincfájdalom gyakran egészen hétköznapi, rutinmozdulatok miatt alakul ki. A legtöbb ember észre sem veszi, hogy melyek ezek, hiszen látszólag ártalmatlan tevékenységekről, helyzetekről van szó. Összegyűjtöttünk 6 hétköznapi szokást, ami hátfájáshoz vezet és 6 tippet, amelyek segítenek a fájdalom megelőzésében, leküzdésében.

gerinces_hatfajas_8_gyakori_ok_1.jpg

 

Rossz testtartás

Észre sem vesszük, hogy a monitor előtt ülve, a mobilunkat böngészve vállunk, fejünk előre esik, gerincünk összegörnyed. Sok embernél már gyerek- vagy kamaszkorában kialakul ez a rossz testtartás, és ha nincs egy határozott szülő vagy testnevelő tanár, aki figyelmeztetné a gyermeket arra, hogy húzza ki magát, akkor jó eséllyel rögzülni fog a helytelen tartás.

Tipp

Figyeljünk oda tudatosan a helyes testtartásra! Ha szükséges, erősítsük meg gerincizmainkat a megfelelő gyakorlatokkal. A gyógytorna, a jóga vagy a pilates kiváló módszerekkel szolgálnak izmaink nyújtására és megerősítésére.

Helytelen táplálkozás

Fontos, hogy mindig odafigyeljünk a helyes táplálkozásra és a számunkra ideális testsúly fenntartására, hiszen az elhízás és a kóros soványság egyaránt súlyos gerincbántalmakhoz vezethet. A túlsúly igencsak megterheli gerincünket, a rossz terhelés kisugározhat az ízületeinkre, az idegeinkre és az izmainkra is. Ugyanakkor a sovány testalkat sem nyújt védettséget a gerincbántalmak ellen. Az alacsony testsúly ugyanis gyakran alacsony csonttömeggel jár együtt, ami fokozza a csontritkulás veszélyét.

gerinces_eletmodvaltas_6_lepesben_blog.jpg

Tipp

A kiegyensúlyozott, zsírszegény, étrend nemcsak abban segít, hogy jó közérzetünk legyen, valamint hogy a szív- és érrendszerünk egészséges maradjon, hanem a gyulladást is csökkenti a szervezetben, amely többek között a hát-, nyak- és gerincfájdalomért is felelős lehet.

Tűsarok

Valószínűleg nem meglepő, hogy a tűsarok is szerepel listánkon, mivel a nők tapasztalatból tudják, még ha nem is mutatják ki, hogy a magas sarkú cipők viselése igencsak megterheli a gerincet, ráadásul egyensúlyérzékünket is erősen igénybe veszi. A túlzottan magas sarkú cipők rendszeres használatától ráadásul deformálódhat a lábfejünk is.

gerinces_magassarku_blog.jpg

Tipp

A gerinc és a térdízületek számára a legideálisabb a 2-3 cm magasságú sarok. Ennél magasabb sarkú cipőt gerincünk védelme érdekében lehetőleg csak alkalmanként viseljünk és akkor se legyen a lábunkon három óránál többet. Ha a körülmények úgy hozzák, hogy mindenképp magas sarkú cipőt kell viselnünk, lehetőleg ne tűsarkú, hanem vastagabb, stabilabb sarkakon álló modellt válasszunk és lábfejünk kényelme érdekében kerüljük a hegyes orrú divatcipőket.

Helytelen ülés

Ahogy azt már egy korábbi cikkünkben részletesen megírtuk, az ülés jobban terheli a gerincet, mint az állás. A gerincfájdalmak leggyakoribb okozói a monitor előtt való görnyedés és a mozgásszegény életmód. Helytelen üléskor majdnem kétszeresen (180 százalékosan) terhelődnek a porckorongok az álláshoz képest.

Tipp

Videónkból kiderül, pontosan mire is kell odafigyelnünk, hogy helyesen üljünk egy jó széken. Az elmondottak mellett fontos, hogy az ülőmunkát végzők óránként álljanak fel legalább tíz percre, és hajtsanak végre néhány nyújtó-lazító gyakorlatot gerincük védelme érdekében. Praktikus megoldás az is, ha többször váltogatjuk az ülőalkalmatosságokat, és a gerinctámasztékkal bíró székről időnként átülünk egy labdára vagy egy irodai székre.

Rossz fekhely

Ha rendszeresen hát-, nyak- vagy derékfájással kelünk reggelente, az valószínűleg annak a jele, hogy fekhelyünk nem a megfelelő a gerincünk számára vagy éppen rossz testhelyzetben hajtjuk álomra a fejünket.

gerinces_helyes_oldalfekves_1.jpg

Tipp

Ahhoz, hogy a fekvés során elérjük a gerincünk megfelelő és várt tehermentesítést, kiemelkedően fontos az ergonómiailag megfelelő fekvő helyzet megtanulása, valamint az ideális ágy és matrac kiválasztása. Valamint arra is fontos odafigyelni, hogy az ébredést követően milyen módon kelünk fel. Hogy milyen tényezőket érdemes még figyelembe vennünk, arról egy korábbi cikkünkben olvashat részletesebben.

Nehéz terhek cipelése

Hátizsákunk, szatyrunk súlya lehetőleg ne legyen több a testsúlyunk 10%-ánál. Ennél nagyobb teher cipelése ugyanis könnyen gerincfájdalmat okozhat és gerincbántalmak kialakulásához vezethet. Fontos odafigyelnünk arra is, hogy nagyobb súlyú tárgyakat mindig a megfelelő módon emeljünk fel.

Tipp

Ügyeljünk arra, hogy táskánkat ne mindig ugyanazon a vállunkon viseljük, mivel ez hosszú távon akár gerincferdüléshez is vezethet. Gerincünk számára a hátizsák a legideálisabb táska viselet. Súlyos tárgyak megemelésekor pedig lényegesen csökkenthetjük gerincünk terhelését, ha kerüljük a törzsfordítást és behajlított térddel hajolunk.

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

1 komment

Címkék: tippek tanácsok cipekedés hátfájás nyakfájás rossz testtartás magas sarkú cipő derákfájás helytelen táplálkozás helytelen fekvés helytelen ülés

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr298835156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

elemes 2016.06.27. 09:56:42

tűsarkút sose szerettem

banyatankot kell majd szereznem, de olyant, amelyikkel lépcsőn is lehet közlekedni.