HTML

Lájkolj minket

4 bevált praktika a teniszkönyök kezelésére

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2016.12.10. 09:47

A teniszkönyök nem csak a sportolókat sújtja, gyakran előfordul fizikai munkát végző, illetve a feszítő izmaikat erősen igénybe vevő embereknél is. Mikor gyanakodhatunk arra, hogy teniszkönyökünk van és hogyan enyhíthetjük a kínzó tüneteinket? Összegyűjtöttük a legjobban bevált praktikákat a teniszkönyök kezelésére.

gerinces-teniszkonyok_1.jpg

 

Milyen tünetei vannak a teniszkönyöknek?

A teniszkönyök az ízület külső oldalára lokalizálódó fájdalmas panaszok népies neve. Tulajdonképp az alkari feszítőizmoknak a könyök külső oldalán lévő tapadási régió-gyulladását jelenti. A betegek a könyök külső felszínén fokozatosan kialakuló fájdalomról számolnak be. A fájdalom kezdetben a csukló aktív mozgatásakor, tárgyak erős megfogásakor jelentkezik, később pedig már nyugalomban is érződik. A fájdalom olyannyira erősödhet, hogy a beteg nem tud fogni, a megfogott, felemelt tárgyat nem tudja megtartani, vagy elejti. A fájdalom az alkar, csukló felé is sugározhat, alkar mozgatása is kiválthatja, a könyökízület külső oldalán a felkarcsont kiemelkedő csontos vége nyomásérzékeny lehet.

Kiket veszélyeztet a teniszkönyök?

Teniszkönyök jellemzően olyan esetekben alakul ki, amikor huzamosabb ideig szorítanunk kell, vagyis erősen használjuk az alkari feszítőizmainkat, megerőltetjük azokat. A kórképre jellemző, hogy sokszor nem emlékszünk nagy megerőltetésre, és ritkán előfordul, hogy valóban nem is történik ilyen. A tünetek ugyanis kialakulhatnak úgy is, hogy a szervezetben egy másik, akár a könyöktől nagyon távol lévő gyulladás következtében jelennek meg a fájdalmak. Egy góc jelenlétére mindig gondolnunk kell, ha nem emlékszünk nagyobb megterhelésre, vagy panaszaink hosszú hónapokon keresztül fennállnak. Ízületi panaszokat okozó gócok leggyakrabban fogászati, gégészeti, urológiai illetve nőgyógyászati területeken fordulnak elő.

gerinces-teniszkonyok-2.jpg


Hogyan kezelhető a teniszkönyök?

Pihentessük a karunkat!

A teniszkönyök kezelése rövid ideje fennálló panaszok esetében a kiváltó okok kiiktatásából, pihentetésből, jegelésből, gyulladáscsökkentő gél, illetve gyulladáscsökkentő gyógyszerek, fájdalomcsillapítók szedéséből áll.

Nyújtsuk az alkari izmokat!

Teniszkönyök esetén fontos az alkari izmok passzív nyújtása, azaz a stretching, esetleg jégmasszázs. Amennyiben a tünetek nem múlnak, mindenképp keressünk fel ortopéd szakorvost, aki alkari brace felhelyezésével segíthet csökkenteni a panaszokat.

Vegyünk részt fizioterápián!

Fizioterápiák közül a gyulladáscsökkentővel kombinált UH kezelés, illetve iontoforesis lehet hatékony. Az utóbbi időben többfelé hallani a lökéshullám terápiáról, melynek pozitív hatásáról számolnak be néhányan, de minden kétséget eloszlató utánvizsgálatok erről még nem állnak rendelkezésre. Jó hatással lehet még az ú.n. PRP kezelés.

Végső út: a műtéti megoldás

Ha a konzervatív kezelés sem vezet eredményre, műtéti beavatkozásra van szükség. Egyesek a könyöktáji izomhüvely (fascia) bemetszését, vagy a fájdalmas izomcsoport eredésének leválasztását javasolják. A műtét után tanácsos a végtag nyugalomba helyezése, a kar felkötésével, vagy egyéb külső rögzítővel, legalább a sebgyógyulásig. A gyógyulás a műtét után is elhúzódó, a betegek 2/3-nál vezet csak eredményre.

Mennyi időbe telik, amíg megszűnnek a panaszok?

A kezelés nem rövid, pár hét alatt a probléma többnyire nem szokott rendbe jönni. Hosszabb ideje fennálló panaszok esetén a kezelés általában nagyobb türelmet igényel, sokszor elhúzódó, néha több hónapot is igénybe vehet. Több héten, illetve hónapon át tartó eredménytelen kezelés esetén mindig eszünkbe kell jutnia a már előbb említett gyulladásnak, gócnak. Ez főleg akkor valószínű, ha több ízületben is érzünk időnként fájdalmat, máshol is jelentkeznek gyulladásos tünetek, esetleg más egyéb tünetek is jelentkeznek, mint például végtagokon, arcon jelentkező bőrelváltozások, hajhullás.

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

9 komment

Címkék: tippek tanácsok ortopédia könyök teniszkönyök fizioterápia

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr7512035099

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CoolKoon 2016.12.11. 13:43:06

Fuh, azért a műtéti beavatkozás eléggé drasztikusan hangzik. Nekem az edzéstől voltak egy darabig teniszkönyökre utaló tüneteim, amit az alkarra irányuló gyakorlatokkal sikerült kikezelnem. Bár nem pár hét alatt múlt el, de 1-2 hét után jelentősen csökkentek a tünetek, annyira, hogy egyéb gyakorlatokat is végezni tudtam (és a fájdalom csak nagyon intenzív edzés után jött elő, akkor is csak rövodebb időre és kisebb intenzitással).

CoolKoon 2016.12.11. 13:44:17

Fuh, azért a műtéti beavatkozás eléggé drasztikusan hangzik. Nekem az edzéstől voltak egy darabig teniszkönyökre utaló tüneteim, amit az alkarra irányuló gyakorlatokkal sikerült kikezelnem. Bár nem pár hét alatt múlt el, de 1-2 hét után jelentősen csökkentek a tünetek, annyira, hogy egyéb gyakorlatokat is végezni tudtam (és a fájdalom csak nagyon intenzív edzés után jött elő, akkor is csak rövodebb időre és kisebb intenzitással).

CoolKoon 2016.12.11. 13:45:19

Hé! Egyszer nem jelenik meg a kommentem, aztán elküldöm még egyszer, és erre duplán jelenik meg. Mi a franc van a blogmotorral ma?!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll 2016.12.11. 14:05:27

Nekem a bunyó miatt a bal karomon alakult ki. Végül helyi érzéstelenítéssel felvágták és lekaparták a csontból ahol be volt gyulladva. Kínjában megjavult. Ez volt húsz éve és azóta is remek a könyököm. Leszámítva a több évtizedes sport miatti porckopást.

Celtic 2016.12.11. 17:55:58

Je, akkor teniszkonyokom volt. Ugy 15-20 eve, de akkor nem tudtam. Emlekszem, tel volt, es meg a kesztyut sem birtam el abban a kezemben, azt hittem, beleorulok a fajdalomba. Par nap alatt szerencsere elmult, de most mar legalabb tudom, mi volt az.

qwertzu 2016.12.11. 19:19:08

@CoolKoon: Ma? Lol.

Még neve is van a jelenségnek: tolókomment.

CoolKoon 2016.12.11. 19:23:53

@qwertzu: Jó, hát általában nem szokott ennyire komisz lenni. :P

pasi28 2016.12.11. 19:57:34

Nekem fallabdától volt. Mellette falat is másztam, az pedig golfkönyököt eredményez. "Diagnosztizálni" egyszerű. Kinyújtott tenyérrel le kell rakni a kezet valamilyen sima felületre és a másik kézzel meg kell támasztani az ujjakat új, hogy kinyújtva marad a vizsgált kéz. Ekkor a vizsgált kéz ujjait felfelé kell "emelni" a másik kéz ellentartásával szemben. Ha belenyilall a könyöknél, akkor gebasz van. Én próbáltam pihentetni, nem segített. Használtam Flector rapid ragasztó csíkot, de az sem segített. Ami viszont bevált az a Diclac kenőcs. Ez ugyanolyan hatóanyagot tartalmaz, mint a Flector kenőcs, csak ebben 5% a hatóanyag diklofenák-nátrium.

2016.12.12. 12:13:37

Át kell állni egy másik mozgásrendszerre. Az nem veri szét a könyököt és sok más előnye van. tennis.elmenypark.net