HTML

Lájkolj minket

Növelni akarja állóképességét? Lépcsőzzön!

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2017.09.02. 09:53

Sokan távolról elkerülik az eléjük tornyosuló lépcsősorokat és bőszen nyomogatják a lift hívógombját, akkor is, ha csak pár emeletnyi távolságot kellene megtenniük. Pedig a lépcsőzésnek számos jótékony egészségügyi hatása van: amellett, hogy növeli az állóképességünket és erőnlétünket, akár a csontritkulás és a cukorbetegség kockázatát is csökkenthetjük a segítségével. Úgyhogy csak bátran, lépcsőre fel!

gerinces-lepcsozes.jpg

 

Miért lépcsőzzünk, amikor a lift sokkal kényelmesebb?

 

A lépcsőhasználatnak - a gyalogláshoz és a kocogáshoz hasonlóan - számos pozitív hatása van. Többek között:

  • hozzájárul a mozgásszervi egészség fenntartásához
  • segít a csonttömeg megtartásában, lassítja a csontritkulás folyamatát,
  • fejleszti a lábak erejét és gyorsaságát,
  • növeli az állóképességet
  • javítja az egyensúlyérzéket,
  • fokozza a szív és a tüdő teljesítőképességét, aminek következtében javul a légzésfunkció,
  • jó hatással van a vérkeringésre, mérsékli a vérnyomást, és csökkenti a szívproblémák kialakulásának kockázatát,
  • csökkenti a cukorbetegség kialakulásának kockázatát,
  • mentálisan is jót tesz, hiszen endorfint szabadít fel, így csökkenti a stresszt és a szorongás, a depresszió kialakulásának kockázatát is,
  • ráadásul a túlsúly leadásában is segítségünkre lehet.

 hrdoktor-munkahelyi-lepcsozes-elonyei.jpg

 

Hogyan lássunk hozzá a lépcsőzéshez? 5 tipp

  • Ha az alábbi 5 tippet megfogadjuk, akkor minden bizonnyal élvezni fogjuk a lépcsőzést és érezni fogjuk jótékony hatásait.
  • Mielőtt nekivágnánk a lépcsőzésnek – főleg egy intenzívebbnek – mindenképpen melegítsünk be kicsit boka- és térdkörzésekkel, illetve törzshajlításokkal.
  • A legjobb az, ha olyan kényelmes cipő van rajtunk, ami megfelelően tartja a lábfejünket és a bokánkat. Magas sarkúban kevésbé tanácsos több emeletnyit lépcsőzni, mert annak könnyen probléma lehet a vége.
  • Egyenletes tempóban haladjunk a lépcsőn, nem kell rohanni és kifulladni. Hátunk legyen egyenes, a vállaink ne dőljenek előre.
  • Különlegességként akár kettesével is vehetjük a lépcsőfokokat, de jó tudni, hogy egy felmérés kimutatta, hogy akik egyesével veszik a lépcsőfokokat, több kalóriát égetnek el, mint azok, akik kettesével.
  • Kövessük a fokozatosság elvét, apránként növeljük a lépcsők számát. A kondíciónk fokozatosan javulni fog és egyre több lépcsőfokot tudunk majd megmászni erőlködés nélkül.

 

Ha fokozatosan szoktatjuk hozzá magunkat a lépcsőzéshez, akkor kis energiabefektetéssel szép eredményeket érhetünk el. Állóképességünk, mozgásszervi egészségünk és hangulatunk is javulni fog - ennek tetejében pedig az idő előrehaladtával súlyfeleslegünkből is ledolgozhatunk.

 

Kiknek nem ajánlott a lépcsőzés?

Nem mindenki javasolható azonban a rendszeres lépcsőzés. A térd és boka sérülteknek, az érzékenyek ízületekkel és gyenge szalaggal rendelkezőknek és a porckopástól szenvedőknek, illetve egyes súlyosabb szív-érrendszeri betegség fennállása esetén érdemes mégis a liftet részesíteni előnyben.

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

15 komment

Címkék: egészség tippek mozgás tanácsok gyaloglás lépcsőzés liftezés

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr812755500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Willkommenskultur 2017.09.03. 13:51:04

én is lépcsőztem

finoman kell kezdeni, 1 óta lépcsőzés fel-le az kb. 300 méter szintkülömbség, kezdetnek elég

aztán futva

aztán futva nehéz hátizsákkal

aztán rájöttem h kurvára unalmas, ki az a barom aki ilyet csinál?

Sz. elvtars 2017.09.03. 14:09:00

@Willkommenskultur: Az úszás is unalmas, mégis rengetegen csinálják. A futás úgyszintén. Sok híres énekes meg egyéb sztár így tartja magát kondiban, a szállodák hátsó lépcsőjét lezáratják és fel-alá rohangálnak rajta.

Willkommenskultur 2017.09.03. 14:31:44

@Sz. elvtars: hatékonynak hatékony, de pont ezért untam meg a futást is, meg az úszást is

úgy értem nyilván tolhattam volna keményebben, de minek akarnék órákig futni, vagy úszni?

10 kiló futás 2 úszás 1 óra intenzív lépcső legyen mán elég

ezért nekem jobban béjön vmi csapatsport vagy csoportos túra, mert ezek nagyon monoton dolgok mind

Willkommenskultur 2017.09.03. 14:40:43

@hullajelölt88: fokozatosan kell csinálni mindent, a tested jelez ha a dolog nem neked való, dagadtaknak nem jó se a futás, se a lépcső, de a séta is jó kezdetnek

én amikor futogatni kezdtem 10 év inaktivitás után, akkor 1-2 km-nél több nem ment egyben, ma meg 10et simán lefutok akkor is ha 1-2 hónapot kihagyok, ja és dohányzom is

és az a tapasztalatom, hogy ha rendszeresen edzel akkor eltünik a hátfájás, lábfájás stb. szóval pont akkor jönnek ki ezek a dolgok ha semmit nem csinálsz

de ésszel kell az elején

2017.09.03. 15:04:01

@Willkommenskultur: nem erről beszélek. A lépcsőzés komoly teher a térdnek. Nem egy-két hét árt és nem azonnal. Ha évekig lépcsőzöl, annak idősebb korodban jelentkezhetnek a következményei.

a nemzet fogatlan provokátora 2017.09.03. 15:15:27

@hullajelölt88: Mondj már valami olyat, amivel fogyni tudsz, és nem árt a térdnek !
Hidd el, ha valaki inaktív és disznóvá hízik, az árt a legjobban a térdnek.

2017.09.03. 15:18:51

@a nemzet fogatlan provokátora: kevesebb zabálás + egyszerű séta.

a nemzet fogatlan provokátora 2017.09.03. 16:06:02

@hullajelölt88: A hosszú élet titka, csak semmi sport? :)

A fittséghez kell valami sport. Téridzület..Monspart Sarolta elég sokat használta a térdizületeit, mégis a mai napig képes egész hosszú távokat lefutni.
De Erőss Zsoltnak sem a térdizületen múlt.. Fiatal kora óta mászott hegyet, mégis idősebb korában is képes volt erre.

Kekeckokec 2017.09.03. 18:11:16

Nahát én lépcsőzök. Minden nap, akár ötvenszer is harmadik emelet oda- vissza. Ehhez társul jó 100 m séta alkalmanként. Mindeközben akár egy tonna ( igen, 1000kg) árut mozgatok a kezemmel. Harmadikról le, harmadikra fel, meg a köztes szintek. Ezek alapján nekem kivételes állóképességem van...

jolka40 2017.09.03. 18:38:31

Harmadikon lakom. 51 éve. Lift nincs. Gondom sincs azzal, hogy hogy oldjam meg a napi sportolást.

a nemzet fogatlan provokátora 2017.09.03. 18:40:40

@jolka40: Ötödik az első, amihez liftet hívok...(Enyhe fokú klausztrofóbia..:))

Treff Bubi 2017.09.03. 20:32:42

@a nemzet fogatlan provokátora: trambulinozni kell. Elég jól pörgeti a pulzust és a rugalmas háló elnyeli a térdre-bokára ható erőket.

Roan 2017.09.03. 22:01:42

@hullajelölt88: "A lépcsőzés komoly teher a térdnek" - ha lefelé mész. Ugyanis akkor 5-szöröse a nyíróerő, a felfelé résszel nincsen gond. Egyébként az ülő helyzet is jobban megterheli a gerincet, mint az állás, még akkor is, ha helyes pozícióban ülsz, hát még ha hanyag tartásban. Ennek ellenére a többség az ülőmunka után is beül a kocsiba, vagy leül a BKV-n, és alig várja, hogy hazaérjen, és leüljön.

LaLinea 2017.10.30. 14:06:18

Én is szeretek lépcsőzni, írtam is róla bőven:

szuszogoblog.hu/2016/10/09/lepcso-samli-karosszek/

Megértem persze, ha valaki monotonnak találja és az is tény, hogy vigyázni kell a térdekre, főleg lefelé. Vigyázni úgy lehet, hogy mereven tartjuk a térdet a lelépés pillanatában, a derék veszi át (oldalirányban) a rugó szerepét.