HTML

Lájkolj minket

Egyre kevesebb erő van az izmaiban? Ezt tegye ellene!

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2018.01.31. 08:47

Meglepő tény, de időskorunkra izomtömegünk és izomerőnk akár 60%-át is elveszíthetjük. Ha a kor előrehaladtával egyre nehezebben áll fel a székből, kimerítőnek érzi a lépcsőzést, és a korábban megszokott séta is megerőltetővé válik, akkor valószínű, hogy az időskorra jellemző izomtömegcsökkenés és izomerővesztés áll a panaszai hátterében.  Eláruljuk, milyen tünetekre érdemes időben felfigyelnie!

gerincesblog-idoskori-izomtomegvesztes-izomerovesztes.jpg

Időskorunkra csökken az állóképességünk

Korhoz köthetően az izmok sorvadása felgyorsul, az izomrostok száma és mérete csökken. Ennek eredménye, hogy a fizikai teljesítmény és a napi aktivitást erősen korlátozódik. Az elsődleges szarkopénia (korral járó izomtömegvesztés) oka maga a korosodás, a másodlagos szarkopénia számos egyéb belgyógyászati, szisztémás reumatológiai és daganatos betegség részjelensége, mely jelentősen csökkenti a mobilitást és az általános állóképességet. Csontritkulás esetén fokozza a törési rizikót, mivel súlyos szarkopéniában az esések száma bizonyítottan megháromszorozódik.

A gyengeség először a combizomban jelentkezik

Egyre több tudományos publikáció és nemzetközi munkacsoport foglalkozik a kórképpel, felhívva a figyelmet a megelőzés fontosságára. Amíg a korábbi megfigyelések elsősorban a teljes test izomtömegének csökkenésére fókuszáltak, az újabb tanulmányok a régióspecifikus, combizom szarkopéniára, mint a kórképet jósló korai diagnosztikus marker jelentőségére hívják fel a figyelmet.

Az alábbi képen láthatók az elől elhelyezkedő térdfeszítő izmok, melyek elsősorban megnyúlásra hajlamos izmok, mint a négyfejű combizom, mely négy különböző fejjel ered. A térdhajlító izmok hátul futnak a combon, rövidülésre hajlamosak, mint a kétfejű izom.

gerincesblog-combizom-gyengesege.JPG

A Takashi Abe és munkatársai vizsgálataik alapján arra az eredményre jutottak, hogy a combizom szarkopénia előbb jelenik meg, mint azt az egész testizomzat tömegében észlelnénk. A combizomzatban is elsősorban az elülső – combfeszítő izmok – arányának csökkenését figyelték meg előbb és nagyobb százalékban.

Mi okozza a korosodással járó izomtömegvesztést?

A jelenség oka többtényezős. Egyrészt a kor jelentős előrehaladtával az elülső combfeszítő izmok aktivációja nagyobb mértékben csökken más izomcsoportokhoz képest. Másrészt bizonyos izmok a mikrostruktúrája is eltérő mértékben változik a korosodással. Ismert tény, hogy az inaktivitás miatti izomatrófia (sorvadás) mindig nagyobb mértékű az anti-gravitációs izmokban (quadriceps izom), mint ellenpárjainkban (biceps izom).

gerincesblog-szarkopenia-combizom.JPG

Milyen tünetekre érdemes időben felfigyelni?

A combizomerő, elsősorban a combfeszítők erejének csökkenése lehet a szarkopénia bevezető tünete (korai fizikai fáradékonyság, hosszabb gyaloglás megerőltetővé válik, kimerítő a lépcsőn járás, a székből felállás nehezítetté válik). Ilyen esetekben a műszeres diagnosztikai vizsgálatok elvégzése nélkül (melyek ma még csak tudományos céllal hozzáférhetők) is időben kell gondolni a szarkopénia fenyegető jelenlétére, melyben a korai diagnosztikus jel a régióspecifikus combizomerő csökkenése.

Hogyan előzhető meg az időskori izomerővesztés?

A megelőzés egyik fontos tényezője a napi rendszerességgel végzett combizomerősítő tréningek, ellenállásos gyakorlatok végzése gumiszalaggal, lépcsőzés, enyhe emelkedőn végzett séta, hegyi túra, szobakerékpározás, de akár az egyszerű sík úton történő napi fél-háromegyed óra lassú- vagy közepes tempójú séta.

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

4 komment

Címkék: megelőzés izomgyengeség combizom szarkopénia izomerővesztés izomtömegvesztés primer szarkopénia korosodással járó izomtömegvesztés prevenciós tanácsok combizomerősítés

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr3013587993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Treff Bubi 2018.02.01. 12:13:17

Pluszban ott vannak a konditermek is, amiktől az idősebb többsége idegenkedik, pedig a gépek pont nekik a leghasznosabbak, hogy sérülés nélkül, biztonságosan és fokozatosan tudják karban tartani az izomzatukat.

Brix 2018.02.01. 16:08:47

Guggolni kell súlyzóval és biciklizni, ez a két legjobb combizom karbantartó gyakorlat. Plusz: fehérje - és vitamindús tàplàlkozàs

arabiata · http://qtqt.blog.hu 2018.02.02. 09:25:36

www.youtube.com/watch?v=zbgZ38c45_c

A videóban közel 90 éves nagymamák edzenek, bokszolnak. Elmondásuk szerint sokat javult az általános egészségi állapotuk, vérnyomásuk is beállt normál értékre.

Minél idősebbek vagyunk, annál többet kell mozogni, és nem kell megijedni egy kis izzadástól