HTML

Lájkolj minket

Így előzhető meg a hát- és nyakfájdalom!

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2018.07.14. 09:23

Ha akár csak egyszer is érezte már, hogy merev a nyaka, görcsösek a hátizmai, hát- és nyaki fájdalmai vannak, számítania kell arra, hogy a panaszok újra és újra jelentkeznek. Néhány tippet gyűjtöttünk össze, ami hozzásegíthet az érintett gerincszakasz és a háti izmok hosszabb távú regenerálódásához, illetve a hát- vagy a nyaki fájdalom megelőzéséhez.

gerincesblog-izmok.jpg

A hátfájás elkerülésének egyik legjobb módja az edzés és a nyújtás. Például az aerobik, a gyaloglás vagy az úszás ideális módja a hátfájás megelőzésének vagy kezelésének. Bármelyik mozgásformát választja is, ne felejtkezzen el a nyújtásról! Nyújtógyakorlatokat könnyű beilleszteni a mindennapi mozgásba, sőt, még pihenés közben, akár a tévé előtt is el lehet végezni néhány nyújtógyakorlatot.

Hosszas ülés, ülőmunka esetén

A gerincnek kell a mozgás! Minden, ami a gerincet statikus helyzetbe hozza – így a hosszas ülőmunka is -, a hátizmok görcséhez vezethet, hát- és nyaki fájdalmat okozhat. Óránként álljon fel, járkáljon, sétálgasson a helyiségben, végezzen néhány törzshajlítást, fordítást. Ez a rendszeres kis mozgás segít elviselni fájdalmas következmények nélkül a tartós ülést.

Az ülőmunkát végzőknek érdemes ergonómiai szempontból is végiggondolni a munkakörülményeiket: használjon változtatható magasságú és háttámlájú széket, és a saját méretére állítsa be. Nagyon jó megoldás lehet az irodai székét – legalább a nap egy részében - ülőlabdára cserélni, vagy legalább egy felfújható ülőpárnával gondoskodni arról, hogy a gerinc az ülés közben se maradjon mozdulatlan, az izmok állandó mikromozgásban maradjanak.

Ha hosszas repülőúton vesz részt, igyekezzen minél gyakrabban változtatni a testtartásán, legalább egy táskára tegye fel az ülés előtt. Kérjen egy párnát a dereka mögé, hogy megtámassza a gerinc alsó szakaszát. A lehető legtöbbször keljen fel, sétáljon el a mosdóba és vissza. A hivatásos gépkocsivezetők az autó ülésének helyes, egyéni méretre való beállításával, jó deréktámasszal enyhíthetik a gerincükre jutó terhelést.

Tegye az állást is kényelmesebbé!

A hosszan tartó állás is hatással lehet a gerinc állapotára. Ha hosszabb ideig állnia kell, akkor az egyik lábát tegye fel egy kis székre vagy – ha más nincs – legalább néhány könyvre, hogy a gerincet kibillentse a statikus helyzetéből. Váltogassa a lábát, helyezze át a súlypontját. Állás közben rendszeresen, félóránként tartson szünetet, amikor elvégezhet legalább néhány, az izmokat, ízületeket lazító, nyújtó derék- és térdhajlítást (a lábujjak megérintésével).
 

Hol és hogyan alszik?

Nem mindegy az alvási pozíció sem: az ívelt gerinccel való alvás helyett inkább kedvez a gerincnek a háton fekvés, a térd alá helyezett párnával. A jól megválasztott matrac is fontos: legyen stabil, nyújtson megfelelő alátámasztást a gerincnek, de ne legyen túl puha és túl kemény se. Legjobbak a speciálisan kialakított félkemény matracok vagy a vízágyak, amelyek pihenés közben is gondoskodnak arról, hogy a gerinc melletti izmok folyamatos mozgásban, tónusban legyenek.

Relaxáljon!

A hát és nyaki fájdalmakat kiválthatja a stressz okozta túlzott izomfeszültség is, amely a hát felső részén lévő izmok görcsét okozza. A stresszoldás, például a relaxáció hasznos eszköz a hátfájásban szenvedőknek, megakadályozhatja vagy enyhítheti a túlzott izomfeszültség által okozott fájdalmat és fájdalmat, segíthet a felesleges fáradtság csökkentésében, növelheti a fájdalomtűrő képességet.

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

1 komment

Címkék: megelőzés prevenció hátfájás nyakfájás fájdalomcsillapítás izomfájdalom fájdalomcsökkentés gerincfájdalom gerincfájás hátfájdalom nyakfájdalom izomfeszültség alváspozíció

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr414057536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.07.14. 11:57:59

És ha biciklin fáj?? 5, némi "edzést" követően kb. 7km után meg kell állnom pihenni, majd az út hosszával arányosan, egyre gyakrabban. 40km után átlag két kilométerenként és hosszabb időre, mint az elején.