HTML

Lájkolj minket

Hogyan előzzük meg a sísérüléseket?

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2019.01.30. 11:11

Itt a tél és vele a síszezon. A magyarok közül is egyre többen választják ezt az izgalmas sportot téli kikapcsolódásnak. Sajnos a statisztikák szerint a magyar síelők gyakrabban szenvednek baleset, mint azok, akik olyan országokban élnek, ahol többet tudják gyakorolni a síelést. Mivel a természeti adottságok miatt a Magyarországon élők nem tudnak annyit síelni, mint az osztrákok, szlovákok, szlovének vagy olaszok, nekünk még alaposabban fel kell készülnünk a szezonra. Már csak azért is, mert a síelés az egyik legbalesetveszélyesebb sport, gyakran vezet csonttörésekhez, ficamokhoz, szalagszakadásokhoz. De hogy is kell alaposan felkészülni?

cold-cool-fun-41371.jpg

Fejlesszük az állóképességünket!

A síelés előtt már két-három hónappal érdemes elkezdeni az állóképesség fejlesztését. Különösen akkor, ha egyébként nem, vagy csak ritkán sportolunk. Az állóképességet leginkább futással, úszással, görkorcsolyázással, korcsolyázással vagy biciklizéssel javíthatjuk. Ha igazán jó eredményt akarunk elérni, érdemes hetente legalább 2-3 edzést beiktatni, amelyek alkalmanként egy-másfél órásig tartanak. Így biztosan nem fogunk kifulladni a sípályán.

Erősítsük meg az izmainkat! 

Legalább ilyen fontos az izmaink megerősítése, intenzívebb munkához szoktatása, hogy ne szenvedjünk fájdalmas izomláztól már az első pályán töltött nap után. A síelésnél természetesen főleg az alsóvégtag izmaira kell koncentrálnunk, a comb- és farizmokra. Ezeket futással is erősíthetjük, de még hatékonyabb, ha guggolunk, kitöréseket végzünk, edzőteremben használjuk a lábgépeket. A törzs izmai is fontosak, ezeket felülésekkel, has- és hátizomgyakorlatokkal edzhetjük.  

Tökéletesítsük a technikánkat!

Bár hó és sípálya nélkül ez nem egyszerű feladat, szerencsére már itthon is van mód arra, hogy javítsunk a technikánkon a síszezon előtt. Erre jók a síszimulátorok, amikkel a síelés technikáját imitálhatjuk. A szimulátorok nagy segítséget jelenthetnek a kezdő síelőknek a megfelelő technika kialakításához, de a haladók is javíthatják vele a tudásukat. Ha valaki jobb technikával, ügyesebben síel,  kisebb eséllyel sérül meg.

Válasszuk ki gondosan a felszerelésünket!

A sítudásunkhoz, testalkatunkhoz leginkább passzoló felszerelés kiválasztásához mindenképpen kérjük szakember segítségét, akár megvesszük, akár béreljük. Azt is minden évben ellenőrizzük, hogy a léceinket, egyéb felszerelésünket nem kell-e kicserélni, biztonságosak-e a kötések, jó-e még a bakancsunk, és így tovább. Az sem mindegy, hogy mit veszünk fel a sportoláshoz, a megfelelő aláöltözet megvéd a megfázástól.

children-3167608_1280.jpg

Ügyeljünk a napvédelemre!

Bármennyire is hideg van, a hegyen erősen tud tűzni a nap. A megfelelő bőrvédelemről éppen úgy kell gondoskodni síelés előtt, mint amikor strandolni megyünk. Az erős napfény leégetheti az arcunkat, a hideg és a szél kiszáríthatja a bőrünket, a szánkat. Fényvédőkkel, zsírosabb krémekkel, ajakápolókkal is mindenképpen szerelkezzünk fel síelés előtt. 

Mindig melegítsünk be!

Mielőtt pályára lépnénk, melegítsük be az izmainkat. Ha hideg izmokkal és ízületekkel vágunk neki a hegyoldalnak, sokszorosára növeljük a sérülés kockázatát. Nem érdemes megspórolni azt a negyedórát, ami a bemelegítéshez kell. Elég néhány törzskörzés, lábemelés, kargyakorlat, esetleg pár négyütemű fekvőtámasz, és máris felkészültebben vághatunk neki a síelésnek.

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

4 komment

Címkék: sport sérülés bemelegítés síelés törés ficam felkészülés állóképesség

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr6914598096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hegge Balázs 2019.01.31. 07:45:58

Nem tudom.... Egész évben sportolok heti 2-3 alkalommal(futok, utána hasprés), de nekem első síelős nap után mindig izomlázam van. Egyszerűen annyira más mozgás, annyira más izmokat, máshogy mozgat, hogy ez elkerülhetetlen. Aztán a második nap első órája után az izomláz elmúlik.
Ami kimaradt a cikkből de javasolnám rá felhívni a figyelmet, hogy a statisztikák szerint a síbalesetek 90%-a a 3. síeléssel töltött nap délutánján következik be. Addigra az egy éve nem használt tudás előkerül, de az izmok szalagok is pont akkora fáradnak el. Az agy meg az akarat hajtja a "dolgozót" csak az izmai nem bírják. Érdemes a 3. nap ebéd után csúszni még egyet, majd a délutánt egy hütte teraszán napozva sörözgetve,borozgatva eltölteni.
Nekem 2x volt síbalesetem, mindkettő 3. nap délután volt. Egyik 15.00kor a másik 16.45kor.

Pettyes Szfinx 2019.01.31. 08:17:12

Én gyerekkoromban tanultam meg síelni, és akkoriban minden télen síeltünk is. Felnőttként sajnos már igen ritkán sikerült eljutni síelni, de...
1.Soha nem melegítettem, készültem a síelésre, sétán kívül nagyon egyébként sem sportolok.
2. Soha nem volt síbalesetem.
3. Izomlázam sincs a lábamban, a fenekemben több év kihagyás után sem.
4. 50 évesen is ugyanúgy nagyon gyorsan síelek, mint régen.

Nem tudom, hogy miért van ez. Az izomzatom akkoriban úgy fejlődött, vagy nem tudom, lehet, hogy ez hülyeség. De nálam akkor is így van.

Hegge Balázs 2019.01.31. 08:53:56

@Pettyes Szfinx: Azért az nagy igazság, hogy minél technikásabban, tisztábban síel valaki, annál kevesebb izom munka kell hozzá. Bemelegíteni én se szoktam. Tingli tangli pályán csúszok 1-2-őt aztán mehetünk akármerre. Izomlázam nekem is csak az első nap után van, utána rááll az izomzatom és kutya bajom sincs. Nap végére azért mindig elfáradok.

kenyérdobáló 2019.01.31. 13:35:16

Többféleképpen lehet síelni, és szoktam is nézni, ki hogyan csinálja (elég régóta síelek)... a legtöbben (főleg a magyarok) kocasíelők, akik sima pályán carving-léccel csúsznak lefelé, különösebb izommunka nélkül (ergo nincs is izomlázuk), ami eddig teljesen rendben, ehhez tényleg nem kell izom, ha egyszer megtanultál síelni. A baj ott kezdődik, hogy délutánra a pálya szét van túrva, ezzel párhuzamosan hűl a levegő és jegesedik a pálya, a kocasielőben viszont nincs meg az az izomerő-tartalék, ami szükséges ahhoz, hogy ilyen pályaviszonyok mellett is uralja a helyzetet - na ilyenkor szoktak szétmenni a térdek.
Hegyi népeknél régen a tévében mentek a bő félórás speciális felkészítő tornák - itt egy lengyel: www.youtube.com/watch?v=lPKdVOH7xfI, itt meg egy svájci skitorna utolsó két perce: www.youtube.com/watch?v=_Q-DflmspWU