HTML

Lájkolj minket

Csak lassan a testtel! Így kezdjük a sportolást sérülésmentesen

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2019.02.20. 14:22

Az év elejét sokan kezdik azzal az elhatározással, hogy véget vetnek a tespedésnek, leadják a felesleges kilókat, újra elkezdenek sportolni. Vannak, akik éveket, évtizedeket hagytak ki, de aztán megérik bennük az elhatározás, hogy tesznek valamit az egészségükért. A hirtelen jött sportolási kedv azonban sérülésekhez, rándulásokhoz, szakadásokhoz, sőt, akár komolyabb betegségekhez is vezethet, ha nem vagyunk elég óvatosak. Összegyűjtöttük, hogy mire kell odafigyelni, mielőtt újra mozogni kezdünk. 

exercise-hobby-jog-7432.jpg

A rendszeres testmozgás az egyik legjobb dolog, amit magunkért, a testünkért, az egészségünkért tehetünk. Javítja az állóképességet, erősíti a szívet és az érrendszert, csökkenti az elhízás, a cukorbetegség és más anyagcsere-betegségek kialakulásának esélyét. Éppen ezért kortól függetlenül mindenkinek érdemes belevágni. Csak nem mindegy, hogy hogyan tesszük. A sport ugyanis, ha nem kellő körültekintéssel fogunk bele, veszélyes is lehet. A hirtelen elkezdett edzések óriási terhelést jelentenek a szívnek, az ízületeknek és az izmoknak.

Minél idősebb, minél inkább elhízott valaki, annál komolyabb veszélyt jelenthet számára az intenzív edzés. Ha valaki sokáig élt mozgásszegény életet, akkor a hirtelen elkezdett sport akár sokszorosára is növeli az esélyét annak, hogy szívinfarktust kap. De persze az egyéb sérülések, törések, szalagszakadások, rándulások esélye is megnő. Ez nem jelenti azt, hogy inkább nem kell elkezdeni sportolni, csak azt, hogy nagyon körültekintőnek kell lenni. De mire is kell figyelni?

1. Mielőtt bármilyen edzésbe kezdünk, érdemes felkeresni egy orvost. A rendszeres belgyógyászati szűrővizsgálat 40 éves kor felett amúgy is kívánatos, de ha hosszú szünet után edzeni akarunk, akkor különösen érdemes elmenni rá. Az orvos segítségével könnyebben eldönthetjük azt is, hogy milyen sportot válasszunk, és milyen intenzitással, gyakorisággal kezdjünk mozogni.

2. Az sem árt, ha legalább az első edzéseinknél jelen van egy tapasztalt edző. A legtöbb konditeremben, jógastúdióban sok szakember közül választhatunk, akik segítenek a megfelelő mozdulatsorok elsajátításában. De manapság már arra is van lehetőség, hogy a futóedzéseink elkezdéséhez kérjünk profi segítséget.

oh1dm60.jpg

3. Törekedjünk a fokozatosságra! Ha egy métert sem futottunk évekig, akkor ne akarjuk az első alkalommal lefutni a Szigetkört. Kudarcélmény, rosszabb esetben sérülés lesz a vége. Eleinte bőven elég heti egyszer, aztán kétszer-háromszor sportolni, 30-60 percet. Lazán, könnyedén, különösebb erőlködés nélkül.

4. Amíg a szervezetünk nem szokott hozzá ahhoz, hogy rendszeresen mozgunk, nem érdemes a pulzusszámot jelentősen emelő gyakorlatokat, például gyors futást, aerobicot, komolyabb súlyzós edzést választani. Kezdetnek megteszi a gyorsabb tempójú séta, a kocogás, az úszás.

5. Legyenek reális céljaink! Ne akarjunk egy hónap alatt öt kilót fogyni, két hónap alatt bikinitestet vagy kockás hasat gyúrni. Nem fog menni, viszont megsérülhetünk vagy egyszerűen csak rossz kedvünk lesz tőle. Ha viszont kisebb, de elérhető célokat tűzünk ki, akkor mindig lesz sikerélményünk, ami további motivációt jelent.

6. Legyen megfelelő felszerelésünk! A sérülések megelőzéséhez hozzátartoznak a megfelelő, biztonságos sportszerek. Egy jó futócipőbe például mindenképpen érdemes beruházni, mert sok kellemetlenségtől óvhat meg minket.

7. Keressünk társakat a sportoláshoz! Ha attól tartunk, hogy idővel csökken a lelkesedésünk, és egyre ritkábban vesszük rá magunkat a mozgásra, keressünk edzőpartnert. A társak tudják egymást hajtani, jobb eredményekre sarkallni. Arról nem is beszélve, hogy a másikat nem hagyjuk cserben, már csak miatta is lemegyünk edzeni, amikor amúgy nem lenne kedvünk.

8. Fogadjuk el, hogy mindig lesznek holtpontok. Még a profi sportolók sem mennek minden nap ugyanolyan lelkesen edzeni, még nekik sem jönnek mindig ugyanúgy az eredmények. A sportban, legyen az amatőr vagy profi, mindig vannak hullámvölgyek, amikor ugyanannyi befektetett munka nem hoz ugyanolyan eredményt. Ilyenkor kell erősnek lenni, és nem abbahagyni.

9. Legyen büszke az eredményeire, és néha jutalmazza meg magát! Ha elért egy szintre, mondjuk már fél éve jár rendszeresen edzeni, akkor tekintsen vissza, és dicsérje meg magát. Ilyenkor egy kis jutalom is belefér, mondjuk egy új edzőtrikó, cipő, vagy bármi, ami tovább erősíti bennünk az elhatározást.

10. Végül a legfontosabb szabály mindenkinek, de a kezdő sportolóknak különösen: bemelegítés és nyújtás nélkül nincs semmilyen edzés. Ezekkel óvhatjuk meg a testünket legjobban a sérülésektől. Plusz 15 perc edzés előtt és plusz 15 perc edzés után, amit soha nem szabad ellógni.

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

Szólj hozzá!

Címkék: sport sérülés futás bemelegítés mozgás újrakezdés

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr814639192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.