HTML

Lájkolj minket

Tippek izomláz ellen

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2019.04.11. 07:25

Gyakori kellemetlenség, hogy-egy kiadós edzés vagy fizikai megterhelés után másnap úgy érezzük, minden tagunk fáj. Azonban ennek nem kell ennek feltétlenül így lennie! Néhány jól használható tippet gyűjtöttünk össze az izomláz elkerülése érdekében.

4175.jpg

Fotó: nensuria / Freepik

Izomláznak azt a jelenséget nevezzük, amikor az intenzív mozgás utáni órákban, napokban az izmokban fájdalmas, égő érzés, feszülés alakul ki. Ez az érzés akár 48-72 órán át is eltarthat.  A kialakulásának az oka többek az is lehet, hogy az intenzív izomműködés miatt az izomszövetekben oxigénhiány alakul ki és felszaporodik a tejsav. Másrészt az izomláz tüneteit kiválthatják azok a mikrosérülések, más néven szakadások, illetve az azok nyomán kialakult helyi gyulladások is, amelyeket a nem megfelelően előkészített- (például bemelegítés nélkül végzett) vagy felkészített- (hirtelen túlzott terhelésnek kitett) edzés során szenvednek el az izomrostok, de egy szokatlan, új mozgásforma is előidézheti. Az izomláz kialakulása sok esetben összefügg az edzés magas(abb) intenzitásával, de utalhat az illető mozgásszegény életvitelére is. A megelőzés tekintetében kiemelt jelentőségű az edzésre vonatkozó elővigyázatossági szabályok betartása, így például a fokozatosság elve és a helyes bemelegítés és levezetés, regenerálódás fontossága. Az izomláz általában két oldalon jelentkezik, és a páros testrészeket többnyire egyformán érinti (bár ez az asszimetrikus sportok esetében eltérhet – például: tenisz), így ha a panaszok csak az egyik oldalon alakulnak ki, akkor valószínűleg nem izomlázról van szó, hanem felmerül valamilyen sérülés lehetősége is.

Hét tipp izomláz ellen

Enyhítse az izomlázat az izmok vérbőségének fokozásával!

Hamarabb elmúlik a fájdalom, az izomláz, ha az izmok vérbősége fokozódik, mert ezáltal javul a keringés, gyorsul a sejtek anyagcseréje, több oxigén jut az izomszövetekbe, gyorsul a mikrosérülések utáni regenerálódás is. A vérbőséget fokozhatjuk melegvizes borogatással, gyulladáscsökkentő krémek bedörzsölésével, váltott, hideg-meleg vizes zuhanyozással, szaunázással, sportmasszázzsal is.

 

Ne hagyja abba az edzést!

A legtöbb esetben – ha csak nem szokatlanul súlyos tünetekkel jár – az izomláz nem lehet akadálya az újbóli mozgásnak, sőt, kifejezetten enyhíti azt. Az aktivitás ugyanis serkenti a vérkeringést, gyorsítja az izomszövetek regenerálódását. Ha valaki az izomláz miatt napokig kihagyja az edzést, a folyamat sokkal inkább elhúzódik.

Pótolja a magnéziumot!

A magnézium a szervezet számára nélkülözhetetlen ásványi anyag, többek között befolyásolja az izmok állapotát, az izmok és csontok anyagcseréjét, növeli az izomtömeget, enyhíti az izomgörcsöket. Izomláz esetén is jó hatású. A magnézium természetes forrásai a táplálékainkban például a hal, a spenót, a hüvelyesek, a bab, a tökmag, és a teljes kiőrlésű gabonafélék.

Az edzés mindig kezdődjék bemelegítéssel!

Az izomláz jórészt elkerülhető megfelelő bemelegítéssel, jól felépített, fokozatosságra épülő edzési tervvel. Bemelegítés nélkül az izmok ridegek, rugalmatlanok maradnak, ezért sokkal sérülékenyebbek, sokszorosára nő a húzódások, apró rostszakadások, egyéb sportsérülések kockázata. A jó bemelegítésnek tartalmaznia kell az izmokat nyújtó, a keringést fokozó és az izomtónust növelő, erősítő gyakorlatokat egyaránt.

Sose maradjon el a nyújtás sem!

Mindenképpen elegendő időt kell hagyni az edzés végén a levezetésre, az izmokat ellenállóbbá és rugalmasabbá tevő nyújtásra is, ami szintén segít megelőzni az izomláz kialakulását. Egy-egy izom nyújtását érdemes 30-50 másodperc hosszan végezni, és a nyújtás terjedjen ki lehetőleg az összes fontos izomra, a végtagokon kívül a háti, nyaki, mellkasi, törzsizmokra is.

Használjon SMR vagy masszázshengert!

Egyre többen – hobbi sportolók is – használnak hengert az izmok lazítására. A megfelelő keménységű henger nem csak izomlazításra, de bemelegítésre és nyújtásra is remekül használható.

Okos folyadékpótlás is sokat segíthet

A magas flavonoid- és antioxidáns-tartalmú, például C- és E-vitaminban dús élelmiszerek egy része természetes gyulladáscsökkentő hatással is bír, így ezek edzés utáni fogyasztásával is enyhíthető az izomláz. Ilyen például az alma, a meggy, a paradicsom és a narancs, amelyeket préselt lé formájában a legjobb alkalmazni. Koffeintartalmú ital illetve fehérjeturmix, tejsavó izolátum fogyasztása is jó hatású.

A cikk az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

Szólj hozzá!

Címkék: edzés izom tippek bemelegítés nyújtás magnézium izomláz

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr4414755613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.