HTML

Lájkolj minket

Vívósérülések I.

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2019.07.16. 15:47

A vívás egy nagyon speciális felkészültséget igénylő, összetett sport. Fontos a gyorsaság, az állóképesség és a pszichés felkészültség. Gyorsnak, rugalmasnak, lazának és erősnek kell lenni egy időben. Mindeközben folyamatosan kell koncentrálni, egy másodperctöredéknyi kihagyás elég ahhoz, hogy találatot kapjon a versenyző.

people-2588748_1920.jpg

Vívással kapcsolatos sérülések

A sportolók egy 14 m hosszú, 1,5-2 m széles páston küzdenek egymással. A pást mérete gyakorlatilag csak előre-hátrafelé mozgást tesz lehetővé, ami az alsó végtagokra kifejezetten nagy terhelést ró. Mindemellett féloldalas sport (a kard vagy tőr mindig ugyanazon kézben, a domináns oldalon van), emiatt gyakori a domináns oldali könyök, csukló és kézfej sérülése. Az alsó végtagok is aszimmetrikusan terhelődnek, és mindig ugyanaz a láb helyezkedik elöl. Emiatt az alsó végtagok sorozatos mikrosérülései, ritkábban akut traumái is előfordulhatnak. Mivel a lábfejek egymással kb. 90 fokos szöget zárnak be, emiatt mindkét alsó végtag afiziológiás (vagyis nem élettani) terhelést kap.

A vívás során súlyos sérülések kifejezetten ritkán fordulnak elő. Általában a védőfelszerelés elégtelensége, rossz felhelyezése következtében alakulhatnak ki mélyebb szúrások, vágások. Ezek, a védőfelszerelések gyakori ellenőrzésével, a helyes mérettel és pontos felhelyezéssel megelőzhetőek.

Viszonylag gyakran fordulnak elő apróbb, ellátást nem, vagy ritkán igénylő sérülések, mint horzsolások, vízhólyagok.

Túlterhelésből fakadó vívósérülések

A hosszabb sportkihagyást vagy orvosi kezelést szükségessé tevő sérülések közül leggyakrabban a túlterheléses sérülések fordulnak elő. Az egyik leggyakoribb túlterheléses kórkép vívás során a könyök fájdalma. A „vívó könyök”, mint diagnózis nem használatos, de hasonlóan a tenisz- illetve golfkönyökhöz a sokszor ismétlődő, nagy terheléssel járó mozgások az ínak és izmok tapadási területén túlterheléses gyulladásokhoz, mirkosérülésekhez, vagy enyhébb esetekben csak irritációhoz vezethetnek, melyek fájdalmat, és emiatt teljesítménycsökkenést okozhatnak. Korai felismerés és megfelelő kezelés esetén ezek a sérülések néhány nap alatt gyógyulnak és a sportoló folytathatja az edzéseket.

A kezelések során a legfontosabb a pihentetés, a kiváltó mozgások kerülése, nem szteroid gyulladáscsökkentő gélek, tapaszok használata, hűtés, jégmasszázs és a stretching. Súlyosabb, hosszabb ideje fennálló esetekben a fentiek mellett hosszabb, akár néhány hetes kihagyásokra is szükség lehet, kiegészítve gyulladáscsökkentő gyógyszeres kezeléssel, ritkán a sérült ízület nyugalomba helyezésével. A konzervatív kezelésre nem reagáló, illetve hosszabb ideig fennálló, ismételten visszatérő íntapadás-gyulladások esetén ritkán műtéti kezelés is szükségessé válhat.

A túlterhelésből fakadó sérülések megelőzése

Mint minden túlterheléses és akut sérülés esetén is a bajt néha könnyebb megelőzni, mint kezelni. Megelőzés során megfelelő bemelegítést, stretchinget, helyes edzéstechnikát, a túlterhelés kerülését javasoljuk. Emellett javasolt a korai stádiumban a fájdalmak első észlelése során már a terhelést kissé csökkenteni, gyulladáscsökkentő géleket használni, illetve edzéseket követően a megfelelő regenerációra figyelni!

Cikksorozatunk következő része az akut vívósérülésekről szól.

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

Szólj hozzá!

Címkék: sport megelőzés vívás túlterhelés sérülések vívósérülések

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr6314956906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.