HTML

Lájkolj minket

Ezért fontos a helyes testtartás

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2019.07.25. 16:40

Merevek a hátizmai, alig tudja kiegyenesíteni a vállát, derekát, úgy érzi, hogy szinte beszakad a háta a fájdalomtól? A visszatérő, krónikus gerincfájdalmak sokféle ok miatt kialakulhatnak, és igen gyakran a rosszul rögződött, helytelen testtartásra vezethetők vissza.

testtartas.jpg

A felnőttek nagy többsége szenved visszatérő gerincfájdalmaktól, kilencven százalékuk számára ismerős ez a működési zavar. A fájdalom jelentkezhet váratlanul, egy rossz mozdulat, vagy erős fizikai behatás hatására, de kialakulhat fokozatosan is, például tartósan fennálló kiegyensúlyozatlan terhelés miatt.  A gerincfájdalmakat nem jó bagatellizálni, mielőbb tisztázni kell a kiváltó okait, hiszen megismerve tehetünk is az ellen, hogy krónikussá váljon, elkerülhetjük a súlyosabb következményeket.

Mi minden okozhat hátfájást?

Krónikus gerincfájdalmakat okozhat néhány igazi betegség is, például a gerinc fokozott háti görbületével járó Scheuermann-kór vagy a gerinc merevségét kiváltó Bechterew-kór és több más, a csigolyákat érintő elváltozás, gyulladás. Az okok azonban legtöbbször az életmódban, a tevékenységi körben keresendők.  

A modern életforma egyik átka a mozgásszegény életmód, a tartós ülő munka, ami – különösen, ha nem megfelelően van beállítva a munkaasztal, a monitor – könnyen okozhat a nyakon, a háton és a deréktájon fájdalmakat. Ha mindez a folyamatos stressz miatti görcsös, „védekező” testtartással, görnyedt háttal, előrehúzott vállakkal párosul, jó eséllyel kiváltja a váll- és hátizmok merevségét, fájdalmát. A hátfájdalmak eredete lehet rendszeres megterhelés, például kemény fizikai munka, vagy alkalmi túlerőltetés is, például izom- vagy szalaghúzódás egy rosszul kivitelezett emelés miatt. Kiválthatja a helytelen testtartás miatti egyenlőtlen terhelés, aminek következménye hosszútávon a csigolyák károsodása, kopása, majd porckorongsérv, isiász is lehet. Egyenlőtlen terhelést okozhat a túl magas vagy a túl alacsony sarkú cipő, a rendszeresen féloldalasan cipelt súly, és az ülő munkánál rögzült rossz testtartás is.

hatfajas.jpg

Így kerülje el a hátfájást!

Mozgás, álló, ülő tevékenység, fizikai munka közben egyaránt figyelnünk kell a megfelelő testtartásra.  A helyes testtartást legjobb gyógytornásztól megtanulni, aki az izmok ehhez szükséges, megfelelő működését kialakító és fenntartó gyakorlatokat taníthat meg. Ezeket a gyakorlatokat aztán minden nap ajánlatos megcsinálni otthon, mert így kerülhetjük el a későbbi gerincpanaszokat. Fontos a tevékenység jellegének megfelelő, a talpat megtámasztó, nem túl magas és nem teljesen lapos sarkú cipő.

Ülőmunka esetén is tudatosan törekedni kell arra, hogy kihúzott derékkal, a derekunkat ill. a medencecsontunk tetejét megtámasztva üljünk, a monitor szemmagasságban legyen elhelyezve. A szék ülőlapja támassza alá a combot, a talp maradjon a padlón, és nem tanácsos hosszasan a szék alatt hátrahúzott vagy keresztbe tett lábakkal ülni.

A kemény fizikai terhelések, például a nagyobb súly emelése során jobb emelési technikával védjük a gerincet: egyenes törzzsel, guggolva, ne előrehajolva emeljünk, a súlyt a testhez lehető legközelebb tartva. A hátfájdalmak megelőzéséhez a testsúly kontrolljára is szükség van, hiszen a jelentős túlsúly igénybe veszi a gerincet, és könnyen vezethet helytelen testtartáshoz.

Teendők rossz testtartás miatt kialakult gerincfájdalom esetén

  • Ha mégis kialakul a gerincfájdalom, akkor fájdalmat csillapító, gyulladás-csökkentő szerek, készítmények alkalmazásával enyhíthetjük.
  • A rendszeres, változatos mozgás, a munka közben bizonyos időközönként végzett, a tagjainkat átmozgató, nyújtó tornagyakorlatok, a hát- és hasizmok tudatos erősítése is sokat segíthet. Á
  • llítsuk be az ergonómiai szempontoknak megfelelően a munkaasztalt, és válasszunk kényelmes, gerincbarát ülőbútort!  
  • Vizsgáljuk meg a fekvőhelyet is: a matrac ne legyen túl puha, inkább közepesen kemény és ne legyen kigödrösödve.
  • Visszatérő fájdalmak esetén ajánlatos szakorvossal is konzultálni, aki megfelelő kezelést, gyógytornát javasol.

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

Szólj hozzá!

Címkék: gerinc hátfájás testtartás gerincfájdalom hátizmok

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr7714980194

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.