HTML

Lájkolj minket

Ezekre figyeljenek az amatőr sportolók

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2021.10.28. 06:51

Divat edzeni, mozogni, fittnek lenni, de ha nem vagyunk körültekintőek, csak a sérülések esélyeit növeljük.

Örvendetes, és népegészségügyi szempontból is fontos, hogy nő a szabadidő sportos eltöltésének igénye. A legnépszerűbbek ezek közül a futás, a különböző konditermi edzések, a teniszezés, a kerékpározás és az úszás. De ahogy növekszik a sporttal töltött órák száma, úgy nő a sportsérülések, és még inkább a sporttal kapcsolatos túlterheléses ártalmak gyakorisága is.

5_24.jpg

Mi jellemzi az amatőr sportolókat?

Jellemző, hogy sokszor az akarat nagyobb, mint a fizikai felkészültség. Például az amatőr futók rendszerint versenyről versenyre futnak, de sokan dolgoznak, túl elfoglaltak és nem edzenek a két megpróbáltatás között! Sajnos sokan úgy kezdenek neki a felkészülésnek, hogy nem figyelnek arra, milyen cipőben, milyen talajon futnak. Nem veszik figyelembe a korukat, testsúlyukat, egészségi állapotukat. Nem megfelelően terhelik a lábukat, nem ismerik a helyes futótechnikát, nincs felépített edzésterv. A kezdők gyakran ötletszerűen választanak távot, majd ha az sikerült, gyorsan emelnek is a rajta és két hónap múlva már a félmaratoni versenyt terveznek.

Melyek az amatőr futóknál jellegzetes sportsérülések?

Tipikusak az ún. túlterheléses ártalmak, melyek a túlterhelések mellett a sorozatos mikrotraumák következményei. Ez alatt olyasmit kell érteni, hogy ugyanaz az apró túlterhelés több százszor, ezerszer egymás után éri ugyanazt a testtájat és így okoz sérülést. Futóknál jellemző a csonthártyagyulladás, a sarokfájdalom, az iliotibiális szalag gyulladása, a különböző térd sérülések és a gerincfájdalom. Az edzésterv, ezen belül a bemelegítés, levezetés és a nyújtó gyakorlatok hiánya csak fokozzák a sérülés veszélyét. Mindez persze csak az ortopéd-sportorvosi vonatkozás, emellett kiemelten fontos a keringési betegségek kiszűrése és kivizsgálása is.

Melyek azok az amatőr sportok, ahol gyakoribbak a sportsérülések?

Télen a síelés során elszenvedett akut sportsérülések jellemzőek. Természetesen ezek számát is lehetne csökkenteni, ha a téli sportok szerelmesei figyelembe vennék a fokozatosság elvét. Sokan az íróasztal mögül pattannak fel a sípályára és sem szellemileg, sem fizikailag nincsenek felkészülve az új kihívásra.

Még mindig nagy népszerűségnek örved az amatőr labdarúgás. A focisták már fiatal korban elkezdenek játszani, a csapatsport összetartó jellege miatt később is rendszeresen tartanak meccseket. De a labdarúgásra jellemző sportsérülések is sok esetben megelőzhetőek lennének megfelelő bemelegítéssel és nyújtással.

Edzőteremben is szenvedhetünk sportsérüléseket?

Sok cikk foglalkozik az edzőtermi sportok tipikus sérüléseivel, de a sportsérülések száma sajnos nem csökken. Azok a fiatal férfiak és nők, akik a gyors és látványos izomtömeg-növelés érdekében járnak edzeni, általában felépített edzésterv és szakember segítsége nélkül, ötletszerűen edzenek, választanak súlyokat. Számukra az eredményt a bicepsz körfogata és a kinyomott súly nagysága határozza meg. Azonban az a sportoló, aki rövid idő leforgása alatt eljut ahhoz, hogy 150 kilót nyom fekve, számíthat arra, hogy az extrém megterhelés hatására különböző, néha súlyos sportsérülések érhetik. Szakadhat a rotátor köpenye vagy a bicepsz ina, teniszkönyök alakulhat ki nála. A helyzetet súlyosbítja, ha a gyors növekedés érdekében anabolikus szteroidokat szednek, melyeknek rengeteg káros mellékhatása van.

6_25.jpg

Hogyan előzhetik meg az amatőr sportolók a sérüléseket?

Mint az élet többi területén, úgy a sportban is a fokozatosság és a rendszeresség hozza meg a kívánt eredményeket. Kezdetben mindenképp kérjék edzők, szakemberek segítségét. Ez különösen igaz a kor előre haladtával. Egy 45 éves ember mozgás-szervrendszere másképpen fog reagálni a sportolásra, mint egy 25 éves fiatalemberé. Különösen, ha a 45 éves ember életében először sportol, esetleg éppen a kialakuló túlsúlya miatt, a 25 éves fiatalember pedig már gyermekkorában is rendszeresen mozgott néhány évig. Ezért korra, nemre, testsúlyra mindenképpen figyelemmel kell lenni! Idősebb korban, nagyobb testsúllyal különösen óvatosan kell a testünket hozzászoktatni a rendszeres mozgáshoz, különben könnyen a fent említett hibákba eshetünk.

A cikk a Budai Egészségközpont ortopéd szakorvosainak közreműködésével készült.

3 komment

Címkék: sport foci sérülés edzőterem futás mozgás

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr4716737612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Real_Time 2021.10.29. 06:18:19

Na azért rövid idő alatt sem lesz meg az a 150 kiló fekve :D Ahhoz még anyag mellett is több idő kell. A fő probléma itt is a teljesítménykényszer szerintem, ami valahogy a munka világábából már átkerült a szabadidős sportokba is, pedig egyáltalán semmi jelentősége nincsen egyébként. Tény az is, hogy korfüggő, fiatalabbak ténylegesen hamarabb szeretnének eredményeket látni mint a tapasztaltak.

Örömhernyó 2021.10.29. 07:53:49

@Real_Time: Szerintem az idősebbek akarnak gyors eredményeket, mert nekik már nem áll rendelkezésre 10 év arra, hogy kipattintsák magukat. A fiatalok még elhiszik, hogy ők kitartó, lassú növekedéssel nézhetnek ki úgy, mint Arnold.
Az időseknék attól függ a sérülés esélye, hogy fiatalabb korukban sportoltak-e. Nem kell komoly sportra gondolni, ha valaki 35 éves koráig nem futott rendszeresen, akkor 35 felett már ne kezdjen el futni. Helyett elliptikus trénerrel kellene edzeni.
Akinek idősebb korára aszimmetrikus lesz a teste (gerincferdülés, porckopás, vállizület problémái, csípő, ülőideg fajdalma), annak bizonyos gyakorlatok nem ajánlottak. Előtt ezeket a mozgásszervi problémákat kell megoldani, gyógytornával, aztán jöhet a sport. Gyenge farizmokkal, fájó háttal ne kezdjünk el sportolni.

A túlsúly is akadályoz, veszélyes helyzeteket teremt, futni elég veszélyes 20 kiló plusszal.

Olvastam valami futó hozzászólásában itt blogponthun valami futóblogon, hogy olyan, hogy helyes futótechnika, nem létezik, mert már a kisgyerekek is helyesen futnak ösztönösen... Ez a magyar sportoló hozzáállása, hogy neki aztán senki nem tud semmi újat mutatni, mert ő mindent IS tud.

Alick 2021.10.29. 10:09:51

50 felett bringás edzéshez pedelec. Természetesen a 25 km/ó-nál gyorsabb tempó ér valamit, de a tejsavszint növekedésével vissza lehet menni a rásegítéses zónába.
Hasonlóképpen elkerülhető a túlzott savasodás, lemerevedés az emelkedőkön.


süti beállítások módosítása