HTML

Lájkolj minket

Hogyan üljünk az autóban, hogy ne fájjon a hátunk?

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2020.07.23. 06:46

Hosszabb utakra eddig is sokan választották az autót, de a koronavírus-járvány miatt rövidtávon is egyre többen választják az utazás ezen formáját. A legtöbb idei nyaralás úticélját is nagyrészt autóval közelíthetjük meg, nem beszélve azokról, akiknek munkavégzésük elengedhetetlen eszköze a gépjármű. Minél gyakrabban és minél több ideig tartózkodunk a kocsiban, annál nagyobb az esélye, hogy megfájdul a derekunk, a hátunk és a nyakunk.

gerinces-autoban-01.jpg

Autóvezetés miatti hátfájás – ismerős?

Érdekes statisztika, hogy az európai autósok átlagosan napi 1 órát ülnek kocsiban, de ebben nincs benne a parkolóhely keresés és a dugóban töltött idő. Ám az autózás nemcsak a sofőr, hanem az utasok gerincét, mozgásszerveit is jelentősen igénybe veszi, hiszen folyamatos rezgés és nagy nyomás nehezedik a gerincre, főleg a hosszabb, esetleg kátyús utaknál. Az állandó pedálozás pedig megerőltetheti a lábakat. Az utazás hossza és sebessége sajnos növeli a kockázati tényezőket, különösen azok körében, akik naponta akár több órát is vezetnek. Nem véletlen, hogy egy brit felmérés kimutatta, hogy az autóvezetők 75%-a küzd mozgásszervi panaszokkal.

8 tipp a gerincproblémák megelőzésére

1. Tudatosan figyeljünk a helyes testtartásra a kocsiban is, amennyire tudunk, üljünk egyenesen.

2. Lehetőség szerint válasszunk olyan autót, amelynek ülései jó ergonómiával rendelkeznek. Az ülés támlája legyen úgy beállítva, hogy kényelmesen nekidőlhessünk, a fejtámasz pedig legyen mindig középen.

3. Tegyünk a derekunk mögé deréktámasz-párnát, mert így a derekunk megkapja azt a támasztást, ami a gerincet kímélő helyes ülést elősegíti. Ha nem akarunk/tudunk ilyet vásárolni, akkor egy kispárnával vagy egy összehajtott törölközővel is kiválthatjuk.

4. Utasként használjunk patkópárnát, amely megvédi a nyakat attól, hogy jobbra-balra lekonyuljon, pl. ha elaludnánk az út során.

5. Óvatosan bánjunk a klímaberendezéssel: szükség szerint sállal, kardigánnal vagy egy plusz zoknival védekezhetünk az ellen, hogy a légkondi rásegítsen arra, hogy begörcsöljön a nyakunk, vállunk, esetleg a lábunk.

6. Figyeljünk oda, hogy a ki- és beszállást hogyan végezzük a járműből. Igyekezzünk ne hirtelen behuppanni a kocsiba, és az se jó, ha hosszú ideig tart kikászálódni pl. egy túl alacsony vagy túl magas autóból.

7. A farzsebünkben sose tartsunk semmit, mert lehet, hogy nem is vesszük észre, hogy valamin ülünk, de a gerincünk észlelni fogja.

8. Minél több pihenő – ez a legfontosabb tanács! Lehetőség szerint óránként szakítsuk meg a hosszabb utakat. Szálljunk ki a kocsiból, pezsdítsük fel az izmainkat és a vérkeringésünket: járjunk egyet és tornáztassuk meg elgémberedett tagjainkat. Igyunk is egy keveset, így teljesen felfrissülve folytathatjuk az utazást.

gerinces-autoban-02.jpg

5 tornagyakorlat hosszú autóutakra:

A gyakorlatokat csípőszélességű (azaz kicsi) terpeszben állva végezzük, ehhez a has és a farizmok együttes megfeszítésével a medencénket állítsuk középhelyzetbe és tartsuk is végig így:

1. Hajtsuk a fejünket lassan előre, majd vissza középhelyzetbe, innen hajtsuk kissé hátra majd vissza középhelyzetbe. Ezt ismételjük 10-szer.

2. Fordítsuk a fejünket lassan egyik oldalra a vállunkhoz, majd vissza középhelyzetbe, aztán a másik oldalra is fordítsuk, majd vissza a középhelyzetbe. Ezt mindkét oldalra 10-szer.

3. Döntsük a fejünket lassan oldalra, a vállunkhoz, majd vissza a középhelyzetbe, aztán döntsük lassan a másik vállunkhoz is, majd vissza középhelyzetbe. Ezt mindkét oldalra 10-szer.

4. Végezzünk 10 lassú vállkörzést előre, ugyanennyit hátrafelé.

5. Végezzünk egyik, majd másik karunkkal 10 karkörzést előre, ugyanennyit hátrafelé. Ügyeljünk a medence középhelyzetben tartására, azaz a hasizmunk és a farizmaink megfeszítve tartására!

6. Húzzuk hátra a vállakat, szorítsuk össze a lapockákat, majd engedjük el és ezt is ismételjük meg 10-szer. Mindeközben ügyeljünk arra, hogy a vállakat ne húzzuk fel, és a medencét is tartsuk meg a középhelyzetben!

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

6 komment

Címkék: autó fájdalom ülés vezetés tornagyakorlatok helyes testtartás

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr8516044202

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

odamondó 2020.07.23. 13:42:39

4-es pontnál az 'utasként' szón átsiklottam. Kicsit meglepődtem, hogy sofőrként alváshoz keszülődünk. Majd elolvastam újra. :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2020.07.23. 14:30:05

Ennyi? Válasszunk kényelmes kocsit? Óvatosan klímázzunk?
Ezért kiemelés? Honnan loptad ezt a vackot?

Pityke örm. 2020.07.23. 19:51:25

Egy kép többet ért volna ezer szónál, ezer szó viszont ebben a formában nem ért túl sokat. Kár mert kiváncsi lettem volna a megfejtésre.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.07.23. 23:58:09

Ezeket és hasonló tornamutatványokat kiválóan lehet alkalmazni vezetés közben is, szoktam is.Azért ha óránként megállnánk mindig, sose jutnánk el sehova.Ritka az, hogy ennyire ráérős legyen egy utazás, közlekedés.

Irbisz 2020.08.24. 09:59:03

A helyes testtartás, klima nem nyakra, torna a pihenőkban, deréktámasz stb. mind-mind hasznos tanács, de ha valaki sokat vezet, akkor semmit sem ér, ha az ülés nem jó ergonómiailag.
Az meg véletlenül sem egyenlő a legkényelmesebbel/legdrágábbal, és egyénfüggő is, kinek mi az ideális)közeli).
Nekem a relativ mély, alacsonyabb, pláne a "fekvésszerű" ülések akkor se voltak megfelelőek ha beülve elsőre roppant kényelmesnek tüntek. A magasan levő, egyenes ülések, amilyenek jellemzően a SUV-okban vannak, viszont nagyon beválltak, 15-20 óra vezetés se viselt meg annyira, mint akár a jóval drágább, de nem ilyen tipusú autók hagyományosabb ülései, hiába lehetett azokat minden szögben, magasságban a kormánnyal együtt állítani.
Legjobb példa, a Mazda 6 ilyen volt, kényelmes ülés, állíthatóság minden elképzelhető irányban és pozicióban, de már 1,5 óra némi túlzással szenvedés volt benne, nem is szerettem, mig egy harmadannyiba kerülő dacia Duster ülése nekem olyan ergonómikus volt és úgy bevállt, hogy 16-20 órás, időnként hosszabb utak ötödannyira nem viseltek meg (nyak, derék és hátfájdalmakat tekintve).
Szóval ha valaki sokat vezet, ne azt nézze meg hogy mennyire kényelmes a szalonban beülve, mert úgy a fentebb emlitett Mazda is szuper volt.