HTML

Lájkolj minket

A 7 leggyakoribb stresszfaktor, ami hátfájást okozhat

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2016.01.16. 07:30

Túl sokat vállal valaki, a háta közepére sem kívánja a másikat, terhet cipel a vállán. Ezek azok a köznyelvben is használt kifejezések, melyek a hátfájás és a stressz összefüggésére utalnak. Írásunkban összegyűjtöttük a hátfájást okozó lelki bajokat - és azt is, hogyan érdemes megszabadulnunk azoktól.

gerinces_a_7_leggyakoribb_stresszfaktor_ami_hatfajast_okozhat_blog.jpg

Köztudott, hogy a stressz valóban hozzájárulhat testi megbetegedésünkhöz, az izomtónus fokozódása által a gerinceredetű hátfájás, nyaki-és derékfájás kialakulásához.

Van, amikor a fájdalom oka egyértelműen kimutatható, azonban számos esetben nem egyezik meg a beteg szubjektív fájdalom-beszámolója a képalkotó vizsgálatok (pl. MR, röntgen) eredményeivel. Ennek oka, hogy a fájdalomélmény – ellentétben a vérnyomással, vagy a vércukorszinttel, – eszközökkel nem mérhető.

gerinceredetű fájdalmak többsége tehát olyan életmódbetegség, amelyek megélése érzelmi tényezőkön is múlik. 

A 7 leggyakoribb stresszfaktor, ami hátfájást okozhat: 

  1. a szorongás,
  2. a depresszió,
  3. az érzelmi problémák,
  4. a munkahelyi elégedetlenség és a túlzott elvárások megfogalmazása,
  5. a negatív gondolkodás,
  6. a túlhajszolt, stresszel teli életvitel a férfiaknál,
  7. a nőknél pedig az önfeláldozó viselkedés, a túlzásba vitt vállalások.

Hogyan szabadulhatunk meg gyógyszerek nélkül a hátfájástól?

A betegek számára már az szorongás és fájdalomcsökkentő lehet, ha rávezetik őket arra, hogy fájdalmaikat részben, vagy egészben lelki tényezők, feszültség okozzák.

A fájdalmas tünetek csökkentésére számos bevált technika van. A sérülésből, porckopásból vagy gyulladásból fakadó hátfájás, derékfájás, vagy nyakfájás enyhítésében a természetes gyógymódok igen eredményesek. A fájó izmok kilazítására kiválóan alkalmas egy meleg fürdő, vagy masszázs, esetleg izomlazító krémek használata. Korábbi írásunkban összegyűjtöttünk hét tippet arra, hogyan győzhetjük le gyógyszerek nélkül a hátfájást.

A fájdalmas és feszülő izmok ellazulását relaxációval, képzeleti-, és légzéstechnikákkal is elősegíthetjük. Az indirekt fájdalomcsökkentő technikák pedig az izomfeszülés okát, vagyis a stresszt és szorongást csökkentik. 

Fájdalom-menedzsment a nemzetközi orvosi gyakorlatban

 

Számos külföldi klinikán, ún. fájdalom központokban a betegek maguk tanulják meg a fájdalmukat csökkenteni. Ilyen központok már a 1990-es évek óta léteznek. Az Egyesült Államokban és Németországban is több hetes fájdalom-menedzsment tréningen vehetnek részt például a gerincbetegek. Ezeken a kurzusokon számos önsegítő technikát sajátítanak el - mint a korábban már említett relaxáció, légzéstechnika és képzeletbeli technikák. Emellett pszichológus segítségével lehetőségük nyílik a gondolkodási hibák (például a negatív gondolkodás) átstrukturálására, a hátfájás mögött megbújó érzelmi problémák és konfliktuskezelés fejlesztésére.    

Ezen technikák alkalmazása igazoltan hatékonyan csökkenti a fájdalmat. Nehézsége viszont, hogy a betegtől nemcsak nagymértékű aktivitást, de motivációt és új dolgok és módszerek megismerésére való nyitottságot is igényel.

 

 

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ pszichológus munkatársainak közreműködésével készült.

6 komment

Címkék: fájdalom hátfájás fájdalom menedczsment hátfájás lelki okai

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr108274768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bazi-lika 2016.01.16. 20:00:13

Csak óvatosan a fájdalmak pszichológiai úton való megszüntetésével, mert a feleségemnek annyira megtetszett az agymosással, kábítással és tapizással végzett terápia és a nálánál jóval fiatalabb terapeuta, hogy majdnem válás lett a vége. Nem beszélve még arról a sok gyógyulásra utaló ígérgetésről és pénzlehúzásról. A több alkalommal elvégzett kezelések eredménye gyakorlatilag semmi. a fájdalmak ugyanúgy továbbra is fennállnak.

Brix 2016.01.16. 20:59:42

Nem a stressz, hanem a mozgásszegény életmódból eredő gyegne hátizom az oka , a hátfájásnak. A sok merev, kényszeredett munkahelyi- és otthoni póz, és a téli hideg idő együtt rossz hatással van a hátra. A túlsúly szintén egy rizikófaktor.
A hátizmokra végzett rendszeres erősítő torna, szinte minden hátfájásra hatékony orvosság.

szabogyula 2016.01.17. 00:25:04

"Ép testben ép lélek " A rendszeres hátizomerősitő és légzésgyakorlatok előbb-utóbb meghozzák a lelki eredményüket / is / . De erre már rájöttek pár ezer évvel ezelőtt Indiában is , lásd jóga .

csakférfi 2016.01.17. 05:45:48

@szabogyula: Igen! Ha ép a gondolkodásod.Akkor nem fog a tested "változni".Hiába edzed a tested ha a gondolkodásod arra jut ki mindig "erősebben,magasabbra,gyorsabban,jobban szebben,...stb." :) :) Annak csak szenvedés és bánat a vége. :) Ez a stressz.


süti beállítások módosítása