HTML

Lájkolj minket

Miért leszünk boldogabbak a mozgástól?

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2021.02.25. 06:31

Általánosan elterjedt tévhit, hogy a boldogság csupán lelki-érzelmi állapot, és tenni is csak ezen a síkon lehet érte. A fitt, energikus, aktív fizikum, az egészségesen funkcionáló szervezet megalapozza a boldogságot, az aktivitás pedig testileg-lelkileg egyaránt hozzájárul ahhoz, hogy jó közérzet tartósan fennmaradjon.

5_1.jpg

Az edzettség magabiztossá tesz

A rendszeres edzés jótékony hatásai hamar megmutatkoznak, először testi, aztán pszichés változásokban is. Ahogy nő az izmok tömege, úgy egyenesedik ki a gerinc, a hátizmok erősödésével javul a testtartás, és nemcsak szó szerint, hanem átvitt értelemben is. Aki tudja, hogy aznap már megint sikerült legyőzni saját magát, a kényelmességét, időhiányát, és már teljesítette a napi edzésadagját, az már csak ettől a tudattól is kihúzza magát, felemelt fejjel, magabiztosabban néz a világba.

Kevesen lehetnek, akiknek ne lenne valami kifogásolni valójuk saját testi megjelenésükön, alkatukon, bőrükön, testtartásukon. Az önmagával kritikus többség számára jó hír, hogy szinte minden esztétikai problémán képes valamennyit javítani a rendszeres mozgás, a túlsúlytól a véznaságig, a bőrhibáktól a narancsbőrig.

A mozgás élettani hatása csupa kedvező változást indít el: élénkíti az anyagcserét, az energiaégetést, fokozza a szervezetben zajló méregtelenítő folyamatokat, növeli a légzéskapacitást. Aki felesleges kilókkal küzd, számíthat arra, hogy a rendszeres edzés előbb-utóbb a súlyvesztést is eredményezi, ha lassabban is, de jóval tartósabban, mint amit akár egy nehezen betartható, radikális diétával el lehetne érni. A siker fokról fokra növeli az önbizalmat, a magabiztosabb ember pedig mindig derűsebben, nyitottabban néz a világba, azt mondhatnánk, hogy alkalmasabbá válik, egyre inkább készen áll a boldogság befogadására is!

Hogyan kezdjünk neki?

Amikor elhatározzuk magunkat, hogy növeljük aktivitásunkat fontos, hogy reális célokat tűzzünk ki magunk elé. Kezdetben megteszi egy rövidebb séta is, majd fokozatosan növelhetjük a terhelésünket. Lebegjen mindig az a szemünk előtt, hogy maratoni futó is egy rövidebb kocogással kezdte a sportolói ”karrierjét.”
A mozgásszervi panaszok kialakulásával gyakorta együtt jár a mozgástól való félelem, ami egyes fájó mozdulatoktól a teljes aktivitásra is kiterjedhet. Ez azonban rendkívül kedvezőtlenül hat a felépülésre, mivel a mozgás hiányától renyhébbé válhatnak azok az anatómiai struktúrák, izomcsoportok, melyek a panaszok létrejöttében is szerepet játszottak.

A panaszok kezelésében így kulcsszerep jut ezen félelmek leküzdésének, annak érdekében, hogy az egyén visszanyerje a mozgás szabadságát.

Milyen mozgásformát?

Nem mindegy az sem, hogy ki, milyen mozgásformát választ: ha sikerül olyat találni, amely a legjobban illik a lelki alkatához, beállítottságához, pillanatnyi élethelyzetéhez, akkor örömteli változásokat is hozhat, még biztosabban hozzájárul az élete szebbé, boldogabbá tételéhez. Az edzőterem és az uszoda jelenleg a hivatásos sportolók kiváltsága. De a kültéri edzés, szigeti futókör, lakótelepi kutyasétáltató traccsparti, természetjáró kirándulás – bármelyiket választjuk is, új színt, változatosságot egy munkájába beleszürkült ember életébe is.

6_1.jpg

A fizikai aktivitás nyomán kimutathatóan nő az úgynevezett boldogsághormonok, az endorfin, a szerotonin, dopamin termelődése. Ezek a hormonok befolyásolják az agyban lévő örömközpontot, boldogság-, elégedettségérzetet váltanak ki, ezenkívül hozzájárulnak az immunrendszer hatékonyabb működéséhez, vagyis a testi, lelki egészséghez egyaránt hozzásegíthetnek.

Jó stresszel a káros ellen

A járványhelyzet, a klímaválság következtében egyre többet beszélünk a stresszről, ami a modern ember legnagyobb átka, hiszen folyamatosan zúdul ránk, nyomás alatt tart minket. Kevesebben tudják, hogy nemcsak negatív stressz létezik, hanem pozitív is, amellyel tudatosan válthatunk ki hasonló élettani hatásokat, például a pulzusszám emelkedését, ezzel is edzve testünket az újabb káros stresszhatások elviselésére. Ilyen pozitív, „jófajta” stressz a mozgás is, amely sokféleképpen – nagyobb fizikai álló- és lelki teherbíró képességgel, jobb közérzettel, energiával stb. – segít a stresszkezelésben.

Aki pedig hajlamos a szorongásra, sötéten néz a jövőbe, tehetetlennek érzi magát helyzete jobbítására, az különösen jól teszi, ha rendszeres edzésbe fog, mert a mozgás hatására enyhülni fog a szorongása, a rosszkedve, a kishitűsége is. Érdemes kipróbálni!

+ 1 érv a mozgás mellett

Utoljára hagytunk még egy nagyon fontos érvet a rendszeres mozgás mellett: a fizikai aktivitás az életminőséget javíthatja azáltal is, hogy enyhíti, akár teljesen megszüntetheti az alvászavarokat. Egy-két órával lefekvés előtt egy kellemes, hosszú séta, vagy még korábban egy kiadós edzés rengeteget segíthet, oldja a napi feszültségeket, segít megszabadulni a napközben bevitt mérgektől, szó szerint és átvitt értelemben is levegőhöz juttat. Egy jóízű, pihentető alvás után pedig a másnap is csak jót hozhat, vagy ha mégsem, hát újult erővel, energiával nézünk a nehézségek elé!

A cikk a Budai Egészségközpont pszichológusainak közreműködésével készült.

Szólj hozzá!

Címkék: edzés boldogság közérzet mozgás izmok

A bejegyzés trackback címe:

https://gerinces.blog.hu/api/trackback/id/tr8116438626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása