Az iskolatáska cipelése elvileg jó is lehetne a gyermek egészségének: teher alatt nő a pálma, mondják, és van benne igazság. Hiszen ha a gyermekeinket minden nehézségtől megóvjuk, akkor hogyan edződnek hozzá az élet sok megoldandó helyzetéhez, feladatához? Ha sosem visznek terhet, hogyan erősödjenek a csontjaik és az izmaik? A csontokba ugyanis éppen akkor épül be a kálcium, ha a gravitáció ellenében végzünk izommozgást. A teher cipelése pedig éppen ezt eredményezi. Ugyanígy, ha a buszon, villamoson mindig ülve utazik a kiskorból már kinőtt gyermek, fiatal, akkor megint csak megfosztjuk őt a gravitáció ellenében végzendő izommunkától és a koordináció fejlődését segítő helyzet gyakorlásától.
Akkor most mit csináljunk? Cipeljen a gyerek iskolatáskát, vagy mi vigyük helyette? És ha mindenképpen cipelnie kell, akkor milyen legyen a táska?
Vegyük sorba a részleteket:
Az egészséges gyermek viheti az iskolatáskát, mert jót tesz neki – ha megfelel az alábbi egészség-követelményeknek:
- A megpakolt iskolatáska súlya nem haladja meg a gyermek testsúlyának 10, maximum 12 %-át.
- Az iskolatáska vállpántja elég széles, és úgy állítjuk be a pánt hosszát, hogy a táska a gyermek hátán feküdjön, így ne verdesse minden lépésnél a gyermek derekát.
- Az iskolatáska olyan anyagból van, hogy üresen könnyű.
A jó iskolatáska cipeléséhez persze arra is szükség van, hogy a gyermek izomzata, csontozata megfelelően fejlett legyen. Ez már a szülőktől és az iskolai testnevelőktől függ:
a.) A szülők szerveznek-e minden hétvégén mozgásos családi programot (amire a felnőtteknek is szükségük van, nem csak a gyerekeknek), és serkentik-e csemetéjüket a mindennapi testnevelésben történő részvételre (vagy netán az első jajgatásra felmentés beszerzésén fáradoznak).
b.) A testnevelők sikeresek-e a mindennapi testnevelés megkedveltetésében + egyúttal az eredményes, hatékony órák megtartásában, s annak részeként végeztetik-e minden tanulóval a hatékony tartásjavítást: hogy a gyermekeknek legyen olyan izomzatuk, ami megtartja őket az iskolatáska alatt és a mozgó járműveken.
Az iskolatáskák közismerten túlsúlyosak, ez évek óta visszatérő probléma olyannyira, hogy még az alapvető jogok biztosa is foglalkozott vele a közelmúltban (jelentését itt olvashatják). Az ombudsman kérésére a jelentés készülésekor a jászsági védőnők szúrópróba-szerű megmérték az iskolatáska súlyát, s a mérések eredményei megdöbbentőek (az ombudsman jelentésének végén láthatóak). Még megdöbbentőbb az, amit a jászsági védőnők a mérést követően tapasztaltak: azokban az osztályokban, ahol mérték a táskák súlyát, a szülők, a pedagógusok és a gyerekek is jobban odafigyeltek és ezt követően a táskák könnyebbek lettek.
A fentiek megerősítik azt a kérést, amit már sokszor megfogalmaztunk:
- a jó iskolatáska súlyát azzal mérsékelhetjük, ha mindegyik szereplő odafigyel a fölösleges vinnivalók elkerülésére;
- az iskolában is bent lehetne tartani egyes olyan taneszközöket, amikre nincs otthon szükség, a szükséges szekrények elkészítésében a szülők bizonyára tudnak segíteni.
(Az iskolatáska súlyával foglalkozott az Oktatási Minisztérium 2004. októberi közleménye is, melyet az Oktatási Közlönyben tettek közzé, valamint a Magyar Gerincgyógyászati Társaság állásfoglalása, melyet 2005-ben a Magyar Orvosi Kamara elnöke részére fogalmazott meg.)
Kapcsolódó írások a Gerinces Blogon:
Mi mindent tehet az iskola és az iskola-egészségügy a gerincbeteg gyermekek kezelésének segítéséért, és a prevencióért?
Mozgásszervi szűrés az iskolákban
Ha már sokat ülünk, legalább jó széken és jó testtartással üljünk!
Milyen a gerinc szempontjából jó szék?
A szék gerinckímélővé tétele ékpárnával
A cikk szerzője az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársa.