A fiataloknál riasztóan magas számban előforduló tartáshiba (óvodáskorban 62 %-ban fordul elő, a középiskolások között 80 %-ra tehető a tartáshibával, vagy kezelendő fiatalkori gerincbetegséggel rendelkezők száma, ami nem betegség, azonban a gerinc fiatal felnőttkori porckopásának előhírnökévé válhat.
Az adatok ijesztőek, de van lehetőség a megelőzésre! Az alábbi gerincvédő tanácsokat a minél rendszeresebb testmozgás, családi kirándulások mellé, az iskolakezdés apropóján ajánljuk:
Otthoni tanulóhely kialakítása a gyermek testméreteinek figyelembe vételével, vagyis hogyan üljünk helyesen a széken, illetve milyen asztal mellett:
- A szék magassága és az ülőfelület hosszúsága lehetővé teszi, hogy az ülőfelületen egészen a széktámláig hátracsúsztassuk fenekünket, és eközben talpunk a földön nyugodjon,
- A szék támlája olyan helyen és olyan helyzetben van, hogy a medencecsontunk tetejét és a derekunkat neki tudjuk támasztani,
- A szék támlája nem túl hosszú, és így nem gátolja a lapockák és a hát felső része elhelyezkedését,
- A szék támlája úgy van kiképezve, hogy író helyzetben is és figyelő helyzetben is meg tudja támasztani a medencecsont tetejét és a derekat,
- A szék ülőfelületének elülső széle nem éles, és így nem nyomja a combot, vagyis nem gátolja a vérkeringést,
- A fenékkel csússzunk egészen hátra, addig, ameddig csak lehet,
- Támasszuk neki a medencecsontunk tetejét és a derekunkat a szék támlájának. Ha a szék erre nem alkalmas, akkor tegyünk a derekunk mögé kispárnát. Ha nincs kéznél más, akkor a kezünket hátratéve is kiválóan meg tudjuk támasztani a medencecsontunk tetejét és a derekunkat. (De jó is, mikor a tanító néni azt mondja: na gyerekek, most pihenünk: tegyétek hátra a kezeteket.)
- Lábunkat támasszuk a földre (ha a gyermek túl kicsi a szék magasságához képest, akkor dobozra tegye a lábát). A derekat terheli, ha a láb nem támaszkodik.
Ha még mindig nem érezzük kényelmesnek, illetőleg a fenti szempontoknak megfelelőnek ülésünket, javíthatunk rajta a következő módszerekkel:
Az asztal magassága igazodjon a testméretekhez, tehát kisiskolás gyermeknek más asztalra van szüksége, mint a „felnőtt-méretű” egyénnek. Igazán gerinckímélő asztalnak az tekinthető, amelyiknek a lapja megdönthető. Iskolában is használnak ilyen változtatható méretű és megdönthető felületű asztalt pl. Németországban.
Tehetünk a szék ülőfelületére ékpárnát (a gyógyászati segédeszköz boltokban kapható), mely megemeli az ülőcsontot, ezzel a medencét és az ágyéki gerincet jobb helyzetbe hozza, mikor az asztal mellett ülve tanulunk vagy rajzolunk. A gyógyászati segédeszköz boltokban kapható egy másik ügyes szék-javító eszköz is, ez az ágyéki gerincet támasztja meg üléskor.
Iskolába járás
A legmegfelelőbb iskolatáska kiválasztásához és viseléséhez érdemes az alábbi szempontokat szem előtt tartani:
1. A táska minél könnyebb legyen üresen (tehát olyan legyen az anyaga, ami nem jelent önmagában már jelentősebb súlyt), pl. egy bőrtáska önmagában is nehéz.
2. A táska vállpántja széles legyen, hogy ne vágja a vállat.
3. A táska vállpántja úgy legyen beállítva, hogy a táska a háton legyen rögzítve, ne tudjon ide-oda himbálózni és ne verdesse a derekat, feneket.
4. Aki csak egy vállán hordja a táskáját, az legalább felváltva tegye egyik és másik vállára. Ez esetben is fontos, hogy a táska ne lógjon túl hosszú pánton (a teherkart és ezzel a gerincre háruló terhet is megnöveli). Vannak mostanában olyan egypántos táskák, amiket a mellen elől vezetve hordanak: ez a nagyobb lányoknak a mellét szoríthatja, ami szintén nem előnyös (bár ez nem a gerinc szempontjából nem releváns).
5. Aki kézben viszi a táskáját, az is jól teszi, ha váltogatja a kezét, és azt is, ha a táska pántja nem hosszú (hogy a nagy teherkart és az általa okozott nagyobb terhet elkerülje).
Az iskolatáska súlyáról általánosságban elmondható, hogy becsomagolva se haladja meg a gyermek testsúlyának 10 %-át. Ennek érdekében a szülőknek és a pedagógusoknak sokat kell még közösen dolgozniuk, mert a gyerekek ma jóval nehezebb táskákat cipelnek, és ezen a közös akarat segíthet leginkább (jogszabály ehhez kevés).
Az iskolások egyéb használati tárgyai, mozgásformái és a gerinckímélet:
Alvás
Az ágy inkább kemény legyen, mint puha, semmi esetre se legyen gödrös.
Úszás és tartásjavítás
Ha a szülő teheti, tanítsa meg és vigye gyermekeit úszni (ez is jó hétvégi program lehet).
Az iskolában ma már elvárás, hogy a testnevelés keretén belül minden gyermekkel végezzenek speciális tartásjavító tornát. Ugyanezt a tartásjavító tornát az óvodában is célszerű csinálni, az óvodapedagógusok ezt kiválóan meg tudják tanulni és jól tudják csinálni a nagyobb óvodásokkal, s ennek eredménye az iskolás évek alatt meg is látszik. – A szülők érdeklődhetnek és így motiválhatják a testnevelőket ill. az óvodapedagógusokat a tartásjavítás rendszeres végzésére. (Az otthoni tartásjavító tornavégzés túl nagy kívánalom lenne a szülőktől, ehelyett az iskolai/óvodai testnevelésben érjék el a rendszeres alkalmazását.)
Amennyiben a gyermek kerékpárral jár iskolába, vagy szeret biciklizni, érdemes arra figyelmet fordítani, hogy a gerinc szempontjából az a jó kerékpár, melyen egyenes derékkal lehet ülni.
Összegzésképpen a rendszeres testmozgás, helyes ülés megfelelő testtartáshoz, illetve izomegyensúlyhoz vezet, amellyel megelőzhető a fiatalkori porckopás és a gerinc más elváltozásai is.
A cikk szerzője a Budai Egészségközpont Kft. és az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársa.