HTML

Lájkolj minket

8 dolog, amiért érdemes rendszeresen gyalogolni

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2016.08.27. 07:49

Ismerős helyzet? Azt már beláttuk, hogy mozgásra szükség van, de valami mindig „közbejön”, ha edzőterembe indulnánk, az uszoda messze van, futni meg nem bírunk a fájós térdünkkel, netán a rengő túlsúllyal? Egy egyszerű megoldást ajánlunk, amellyel szemben nehéz kifogást találni: a séta, a gyaloglás szinte bárki számára tökéletes mozgásforma lehet! Nézzük, mi minden szól mellette!

A gyaloglás segít elérni és megtartani az optimális testsúlyt, ellensúlyozhatja az ülő életmód hátrányait.

Akár fogyni kell, akár csak az erőnlét megtartása a cél, a gyaloglás, a séta az egyik legegyszerűbb és legjobb tevékenység. Jól ellensúlyozhatja az ülő életmódból fakadó egészségügyi problémákat, a manapság népbetegségnek számító magas vérnyomást, szívbetegséget, az agyi érbetegségeket, a magas koleszterinszintet, segíthet elkerülni a kettes típusú cukorbetegséget, sőt ezen betegségek gyógyításának is fontos részét képezi.

Bárki, bármelyik életkorban, bárhol gyakorolhatja, egyaránt hatásos, a legkönnyebben végezhető mozgásforma – szó szerint lépésenként is összerakható belőle eredményre vezető mozgásmennyiség.

Szakértők azt ajánlják, hogy a napi tízezer lépés megtétele legyen a cél, amiből legalább tíz perc folyamatos sétával teljék. Ez a mintegy hét kilométernyi távolság soknak tűnhet, de sok kicsi sokra megy! Apró életmódváltozásokkal (egy megállóval előbb leszállva a munkahelyhez menet, a parkoló legtávolabbi sarkát, lift helyett a lépcsőt használva, ebédidőben kis sétát téve stb.), meglepően hamar összejöhet.

Nem terheli az ízületeket, sőt, enyhíti a derékfájdalmat is!

A gyaloglás jár a legkevesebb sérüléssel, nemcsak a fiataloknak, hanem idősebbeknek is az egyik legtökéletesebb testedzési formája.

Az ágyéki gerincszakaszt séta közben érő terhelés kevesebb még az olyan szokásos, háztartási vagy irodai tevékenységeknél is, amelyektől estére jócskán el szoktunk fáradni, pedig nem is tekintjük sporttevékenységnek.

A kényelmes vagy élénkebb intenzitású gyaloglás sem fokozza, sőt, enyhíti a meglévő derékbántalmakat, mivel a mozgás ciklikus jellege javítja a porckorongok anyagcseréjét. A csontritkulás megelőzéséhez is kiváló, hiszen a gravitáció ellenében végzett mozgás jelent, ami a mész csontokba épülésének fő ingere!

Aki tart a futás kellemetlenségeitől, gyaloglással elkerülheti azokat!

Sokan – különösen a túlsúllyal küzdők - előre félnek a futással együtt járó kényelmetlenségektől, például az ízületeiket érő zökkenésektől, a rosszul beosztott levegő miatti légszomjtól, a rengő hájrétegektől... Nos, a gyaloglás nekik is a legjobb választás: mivel nincs benne ugró fázis, nincs zökkenés, nem terheli az ízületeket sem, így nem akadály sem az életkor, sem a túlsúly.

Hangulatjavító, lelkierőt, tartást ad!

A rendszeres gyaloglással nem csak a testünknek teszünk jót, hanem feltöltődhetünk energiával is, nemcsak az erőnlétünket, hanem a hangulatunkat is javíthatjuk vele.

Segít, ha többen vagyunk, családtagok, szomszédok, barátok, ismerősök, hiszen így egymás előtt nem kell restellnünk kezdő voltunkat, séta közben lehet beszélgetni, társaságban telhet a mozgásra szánt idő is.

Olcsó, sem speciális ruha, sem gép nem kell hozzá

A gyaloglás a legolcsóbb mozgásforma! Sétálni bármelyik parkban, utcában, ösvényen lehet, sem kondibérlet, sem sportruházat, sem segédeszköz, gép nem kell hozzá, legfeljebb egy kényelmes,  biztonságos cipőről kell gondoskodni.

Kutyával is lehet, sőt, még jobb

A mozgás örömét meg is oszthatjuk négylábú barátainkkal is: ha a gyaloglás lesz a választott edzésformánk, elvihetjük a kutyát is magunkkal. Ha a mi lelkesedésünk netán alábbhagyna, kutyánk öröme is inspirálhat a közös sétára! Ha az erre a célra kialakított, derékra csatolható pórázt, megfelelő hámot használjuk, a kutyánk nemcsak pszichésen, hanem fizikailag is segít, szinte húz, átveszi a testsúlyunk egy részét, így akár kétszer akkora távolságot is megtehetünk, mint nélküle.

Általános közérzetjavító, betegség megelőző hatású

A rendszeres séta még akkor is jótékony hatású, ha látványos eredményt, jelentős súlycsökkenést, izmosodást esetleg nem is tudunk felmutatni általa. Az erőnlétet  javítja, az izmokat tónusosabbá teszi, a gerincre és ízületekre jó hatású, az alsó végtag csontjainak mész-tartalmát növeli, a tüdőkapacitást növeli, a vérkeringést serkenti, így a sétáló frissebbnek, energikusabbnak érzi magát, jobban, mélyebben alszik, kevésbé lesz fogékony a fertőző betegségekre, megfázásokra is.

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ munkatársainak közreműködésével készült.

28 komment

Címkék: sport edzés séta mozgás gyaloglás

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hidroponi 2016.08.28. 09:56:11

egy éven keresztül mindennap 1órát gyalogoltam. hihetetlenül jó volt..
visszasírom azt az időt és mindig tervezem hogy újra elkezdem..eddig még nem sikerült.

Tinman 2016.08.28. 09:57:59

A cikknek minden szavával egyetértek, egyvalamit kivéve: nem olcsó.
Egyrészt rendkívül fontos egy minőségi futócipő/túracipő a gyalogláshoz, ráadásul az sem árthat, ha némileg vízhatlan. Már pedig 30-50.000 Ft-os tételről beszélünk, ami egy rendszeresen gyalogló esetében évi 1000-1200-t jelent, tehát évenkénti cipőcserét is. Elvégre attól, hogy gyalogolunk még szükség van a csillapításra, főleg betonon, terepen meg értelemszerű, hogy miért...
Aztán a hosszabb távokhoz már némi felszerelés is dukál, mert nagyjából 2x annyi időt vesz igénybe, mintha futnánk azon a távon. Jó dolog a pulzus és a távolságunk monitorozása is, hogy látni és látszani elvről már ne is beszéljünk.

Egy komolyabban gyalogló vagy teljesítménytúrázó embernek nagyjából ugyan olyan költségei vannak, mint egy futónak... sőt.

A gyaloglás nem mellesleg képes megalapozni önmagában félmaratoni vagy maratoni távokat is! Az az ember, aki éveken keresztül, havi 120-150km-t legyalogol, relatív hamar eljut arra a szintre, hogy nevetve lekocog egy félmaratont is. Sőt van olyan ismerősöm, aki gyaloglás/túra mániás, de soha nem érdekelte a futás. Aztán egyszer rábeszélték, hogy tegye magát próbára egy maratonon! Döbbenetesen jó 4:45-ös pace értékkel futotta végig és term. se nem lett rosszul, se nem készült ki... ilyen is van.
Egy biztos: A gyaloglás az úszást követő második legegészségesebb sport!

csakegysrác 2016.08.28. 10:53:15

Öröm volt olvasni ezt a cikket! Amikor csak tehetem gyaloglom a közeli szőlődűlőben (1-1,5 óra séta). Az ujjaim a séta végére mindig duzzadtnak érződnek. Ez is jelzi hogy milyen jó hatásfokkal szállítja az oxigéndús vért a test minden részére. A derekam azóta nem húzódik meg nehezebb tárgy cipelése után sem. Székelési problémákat is megoldja. Sokkal több mindenen el tudok gondolkodni séta közben amin egyébként nem szoktam. Valahol olvastam, hogy a nyúltagy még növekszik is közben. Nálam nagy úr a lustaság, de az ülő munka sajnos kikészít és erre a gyaloglás a legjobb megoldás nekem. Azt gondolom, hogy a gyógyszerek felét ki lehetne dobni, ha holnapra minden ember úgy döntene, hogy elmegy egy kis sétára a közelbe.

2016.08.28. 11:20:26

@Tinman:

5900 Ft vettem a DECATLONBAN egy jobb fajta sarok csillapított sportcipőt...

A távolságot/időt a telefonon futó GPS alapú alkalmazás monitorozza.

Pulzust eleinte szintén a mobilon futó alkalmazással (újjbegy a kamerára) néztem.

Pár nap után meg már minek nézni?!
Tudom magamról, hogy kb. mennyi és az elég...

Szóval, havi 600 Ft ... a cipő.

Dr_utcai_arcos 2016.08.28. 11:39:21

@Tinman: öööö, 30-50e. Gyalogoltál/túráztál valaha? Mert ez egy elég vicces adat.@csakegysrác: a megduzzadt ujjak nem biztos, hogy annyira jók...én inkább felemelnél néha a kezem, hogy a vér vissza felé is folyjon. (Igen, többször menten már 50-100 km közötti távokat.)

Tinman 2016.08.28. 11:39:22

@nonolet: Az annyit is ér. Majd térjünk vissza rá sok év után, hogy milyen az a cipő. A lábad pronál/szupinál/normál? Ahhoz kell venni cipőt. A telefon sincs ingyen és eléggé pontatlan.
Sőt lehet havi 100 Ft is a cipő, csak keveset kell benne gyalogolni és az ecserin venni...

sebi77 2016.08.28. 11:53:43

@Tinman: @Tinman: Bármely más sporthoz viszonyítva töredék a költség. Vagy eszköz kell (teniszütő, síléc, golfütő, vitorláshajó, sportrepülő) és vagy pályahasználat, ahová el is kell jutni stb.. Sétacipőből nem muszáj 50e-est venni.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2016.08.28. 12:00:53

nekem eleg olcso, napi fel ora munkaba es fel ora vissza, 4 kiloval a hatamon. az -10000/ho korul van, ha jol tudom a bkv tarifat.

sebi77 2016.08.28. 12:02:12

A legdrágább az ha az ember nem csinál semmit. Most olvastam, hogy 20 perc mozgás 1 órával hosszabbítja meg az életet. A diabetesz sincs ingyen. Egyszóval, az életünket olyan erősen befolyásoló dologról van szó, amire nem sajnálnék mondjuk naponta egy doboz cigi árát rákölteni.

sebi77 2016.08.28. 12:15:52

Még egy gondolat a cipő dologhoz: Voltam erdei túrán olyan terepen ami egyszerre folt őserdő tele indákkal, és hegy, sziklás terep. Én halálfélelemben négykézláb mentem, a helyi lakos túravezető pedig vietnámi papucsban és reklámszatyorral szökdécselt, a teljes felszerelése egy ezresből kijött volna a sarki vegyesboltban.

Alick 2016.08.28. 13:24:39

@Tinman: "Már pedig 30-50.000 Ft-os tételről beszélünk, ami egy rendszeresen gyalogló esetében évi 1000-1200-t jelent, tehát évenkénti cipőcserét is."

Erős túlzás, 20 ezer alatt már egész jó futócipőt lehet kapni, rendszeres gyaloglásra 2-3 évig is bírja (ha nem bírja, az meg sem érdemes venni).

Megemlíteném még a nordic botos gyaloglást-túrázást, ami terepen növeli a stabilitást és a terhelést szétosztja szinte az egész testnek.

Neked ugatok nem a házat őrzöm 2016.08.28. 15:01:34

@Dr_utcai_arcos: hát van jó néhány túra cipőm, és bizony egy 30e=100€ az olcsóbbak közé tartozik.
De azért pl. egy Lowa Renegate több éves beruházás, és én télen cipő helyett is azt hordtam.
Én a Decatlont messze elkerülném, 1x vettem ott egy túra nadrágot, de azt is ki kellett dobni.
A jó minőségű cuccok ellenben évekig kitartanak.
Magam a Myway alkalmazást szeretem , de rengeteg van , lehet választani, más pulzus meg ilyen kütyükkel én nem boldogulok,
Egy walking bot jó jöhet, de én a túra botot részesítem előnyben:
Viz legyen nálad.
Egy baleset (eltört a térdem) után sikerül magam visszakaparni 6km/o/120 szint átlagra, ez 6 km tudom tartani, ső fölé is megyek, de ennél nagyobb távon vagy szintem már persze csökken.
A baleset után már futni egyáltalán nem tudok, de a kocogókat simán otthagyom így is, 60 éves vagyok .

Tinman 2016.08.28. 15:07:43

@Dr_utcai_arcos: Jogos, eléggé alálőttem árban, de gondoltam azokra is gondolok, akik nem szeretik minőséget...

Tinman 2016.08.28. 15:08:42

@Neked ugatok nem a házat őrzöm: Pontosan. Eleve amelyik bírja a sarat/vizet, az rohadtul nem Decathlon árszint.

Tinman 2016.08.28. 15:12:55

@Alick: 2-3 évet akkor bírja, ha nem volt olcsó vagy, ha 2-3 év alatt a tulaja keveset gyalogol benne. Havi 120-150km-el max 1.5 év utána ránézel és azt mondod jó lesz ez még... valójában szarra se jó az már mert nem tartja a lábat, a csillapítása is szét van, kívülről mégis jónak tűnik.
Van egy 1200km-es cípőm, nagyon jól néz ki még mindig. Múltkor 22km-es sétára mentünk, 8. km körül zsibbadt benne a kisujjam, 15km körül megfájdult a térdem, az utols 3km-en meg konkrétan már mezítlábra akartam váltani, mert már a sarkam is fájt benne. U.e. a cipőből van egy 850km-es, méretre mindenre dettó u.e. ez. Abban 25km után sem érzem, hogy gondol lenne, pedig lassan az is cserére érett. Talán még idén kiszolgál... ja és ezen cipők darabja 32.000 Ft volt!

Willkommenskultur 2016.08.28. 15:47:17

A gyaloglás nem sport.

A gyaloglás épp csak a TV előtt ülésnél jobb.

Willkommenskultur 2016.08.28. 15:50:03

@Tinman: 'A cikknek minden szavával egyetértek, egyvalamit kivéve: nem olcsó.
Egyrészt rendkívül fontos egy minőségi futócipő/túracipő a gyalogláshoz, ráadásul az sem árthat, ha némileg vízhatlan.'

Vagy: nem kell cipő se. A fokozatosság a lényeg meg a szoktatás. Az Ultrabalatont (220km) van aki cipő nélkül futja, méghozzá betonon.

Willkommenskultur 2016.08.28. 15:53:56

@Tinman: 'Elvégre attól, hogy gyalogolunk még szükség van a csillapításra, főleg betonon, terepen meg értelemszerű, hogy miért...'

A kenyaiak biztos többet gyalogolnak ma cipő nélkül mint a hájas belpesti irodisták a scholl papucsukban (de a vidéki mo-n is a gyerekeknek ritkán volt cipője 100 évvel ezelőtt). Szóval, egy komzumidióta korcsnak 50 ropis cipő kell, különben tönkremegy/lekopik a lába...:)

Willkommenskultur 2016.08.28. 16:00:24

@Neked ugatok nem a házat őrzöm: 6 km/órával milye kocogót hagysz ott?

Aki neked szembe kocog?

Dr_utcai_arcos 2016.08.28. 16:36:07

@Neked ugatok nem a házat őrzöm: De itt most nem a Roki 130-at akarja a zember lenyomni vízhólyag nélkül, hanem napi egy óra "SÉTA" a téma. Természetesen ha elindulok az Alpokba, nem a 12 ezres Dekás bakancsban fogok menni. Bár nyáron tökéletes. @Tinman: neked ugyan ez a válasz. Kicsit túlgondoltátok ti ezt ;). Bár én még csak 30 éve kirándulok, túrázgatok erre arra.

Dr_utcai_arcos 2016.08.28. 16:37:22

@Tinman: a 12 ezres Kecsuám tökéletesen bírja a vizet/sarat.(Na jó, akciós volt, amúgy 16 lett volna.)

Zephyrous 2016.08.28. 18:09:42

Egyesek egy szinte ingyenes sportra is elbasznának több százezret, mert ugye a márkás felszerelések ára az egekig felmehet!

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2016.08.28. 19:56:05

sose jutott meg eszembe szamon tartani, hany kilometeres a cipom, de ha belegondolok, a jelenlegi vans kb 2000 lehet - havi 100-120km munkaba plusz kb 30km egyeb, masfel ev minusz 1-2 honap teli latyak. kicsit rongyosodik a szovet a sarkan belul, ennyi hibaja van. 15 ezer. mondjuk webshopbol kellett rendelni, mert mindenhol ezek a vulkanizalt papirtalpu szarok voltak (budapest).

rfbzs 2016.08.28. 20:21:43

Röhejes, ahogy cipőmárkákról, árakról nagyzoltok itt. Fontos a kényelmes lábbeli, de a márkák bűvöletében elfelejtitek a lényeget.
Naponta 2 óra kutyával, erdőben, akár sárban, vízben is (mert a vadászkutya azt szereti) sokkal inkáb (bélelt) gumicsizmában, bakancsban! És sokkal nagyobb élvezet, mint a flaszteron dicsekedni való futócipőben.

heyjoe 2016.08.28. 21:04:11

@Dr_utcai_arcos: Pedig idén sikerült vízhólyag nélkül, dekás cipőben. Mondjuk nem is volt a szokásos kánikula, és por.

Alick 2016.08.28. 23:21:08

@Willkommenskultur: Mondd ezt annak, aki 15 órán belül teljesíti a Kinizsi 100-ast! :)

Dr_utcai_arcos 2016.08.28. 23:21:32

@heyjoe: nem is engem kell meggyőzni, hogy lehet ;).

MR3 Béla 2016.08.29. 15:13:48

@Willkommenskultur:
Hát elég nagy barom. Majd akkor fogja ő is így gondolni, amikor 40 évesen folyamatosan fáj majd bokától combig minden ízülete.

"A gyaloglás épp csak a TV előtt ülésnél jobb."
Baromság. Munka = tömeg x megtett út, márpedig a munkához energia kell.

@Alick:
A Lidliben pár hete 5555 Ft-ért árultak egész jó futócipőt. Gyalogláshoz is kiváló. A túracipők sík terepen gyalogláshoz nem a legjobbak.