HTML

Lájkolj minket

10 jó tanács a tökéletes nyaralásért

szerző: Gerinces Magazin létrehozva: 2015.08.14. 08:09

Augusztus a nagy szabadságok és nyaralások hónapja, szeptemberben pedig alig győzünk válogatni a last minute ajánlatok közül. Mindenki igyekszik a jól megérdemelt pihenését monitoroktól, kollégáktól, stressztől és mobilhívásoktól távol tölteni. Az idilli körülmények ellenére mégis meglepően sokaknál az elutazás első napjait borzasztó gerincfájdalom teszi pokollá. Mi, nyaralni vágyók ilyenkor értetlenül állunk a jelenség előtt: a hosszas utazás? a cipekedés? vagy az új ágy? Az igazság azonban jóval meglepőbb. John E. Sarno, a világhírű New York-i fizikoterapeuta Healing Back Pain című könyvében rámutatott arra, hogy a hétvégi kiruccanás vagy nyaralás idején jelentkező hátfájásnak többnyire lelki háttere van.

A nyaralás és az ünnepek megszervezésében különösen a nők érintettek, mivel a mi kultúránkban ők a felelősek az összejövetelek megszervezésért, és mindezt mosolyogva, vidáman kell kivitelezniük. Ilyenkor rengeteg harag és elfojtás halmozódik fel bennük, amely aztán a nyaralás első napján komoly hátfájással bosszulja meg önmagát. De sokan vannak olyanok, akik gondolatban még a nyaralásra is magukkal viszik a munkájukat, és egyfolytában azon aggódnak, vajon minden rendben megy-e nélkülük a munkahelyükön. Ezek az emberek nem tudnak feloldódni, nem tudnak távol kerülni a rájuk bízott feladatoktól. Ahelyett, hogy megpróbálnának a pihenésre koncentrálni, mindenféle félelmekkel terhelik magukat, valamint közvetett módon a gerincüket. És van úgy, hogy egyesekben a családtagok közelsége kelt szorongást. Egy rossz házasság, a gyerekneveléssel járó nehézségek elől a hétköznapok során ugyanis ezek az emberek inkább a munkájukba temetkeznek, a nyaralás ideje alatt azonban nem tudnak elmenekülni a meg nem oldott problémák elől, amelyek gyakran kellemetlen hátfájdalommal adnak hírt magukról.

Ugyan egy korábbi cikkünkben már ismertettük, hogy milyen fizikai tényezőkre érdemes ügyelni a nyaralás idején, azonban nem árt, ha lelkileg is hangolódunk, így kímélve meg gerincünket a szorongás következtében kialakuló gerincbántalmaktól.

10 jó tanács arra, hogyan legyen igazi feltöltődés a nyaralás

1. A nyaralás előtti héten már ne vállaljuk túl magunkat

Igyekezzünk minden munkát lezárni, befejezni. Beszéljük meg kollégáinkkal, hogy a távollétünkben ki fog helyettesíteni minket, küldjünk üzenetet a legfontosabb partnereknek arról, hogy mettől meddig nem leszünk elérhetőek, nehogy a nyaralás ideje alatt kelljen magyarázkodnunk távollétünk miatt.

2. Hagyjuk otthon a határidőnaplónkat!

A nyaralás megszervezése feszültségekkel járhat, de ne felejtsük el, pihenni megyünk, nem dolgozni. Nem kell, hogy minden egyes napunkat percre pontosan megszervezzünk. Töltsünk a szervezéssel pont annyi energiát, amennyi a legszükségesebbek elintézéséhez kell. Ha a nyaralás megszervezése már nyűg, találjunk ki alternatív megoldásokat! Ne feledjük, a legizgalmasabb dolgok mindig spontán módon történnek meg velünk.

3. Kezdjünk el figyelni önmagunkra!

Találjuk ki, mi az, ami leginkább felszabadítana, boldoggá tenne minket! Merjünk álmodozni, inspirálódni más utazók élményeiből. Írjunk bakancslistát, és szervezzük úgy szabadságunkat, hogy valamilyen új célt, kihívást is beteljesítsünk általa.

4. Hangolódjunk a nyaralásra!

A vakáció előtti estékre iktassunk be kikapcsolást elősegítő, szórakoztató programokat. Lapozgassunk útikönyveket nyaralásunk helyszínéről, esetleg nézzünk meg egy filmet vagy dokumentumfilmet, amely ott játszódik, ahová utazni készülünk. Tanuljunk meg néhány fontos kifejezést a helyiek nyelvén, készítsük elő úti olvasmányainkat. A lényeg, hogy minél inkább ráhangolódjunk a tudatos pihenésre.

5. Vegyünk ki néhány nap szabadságot már az indulás előtt!

Aki igazán komolyan veszi a nyaralást, már az utazás megkezdése előtt rápihen az ügyre. Így lesz időnk mindent előkészíteni, és nem utolsó este, a tömött bőröndöt szuszakolva fogunk például rájönni arra, hogy elfelejtettünk vízicipőt venni a gyereknek.

6. Gyakran nem úgy sülnek el a dolgok, ahogy terveztük. Na és?

„Na és?” – szól a híres mondás Andy Warholtól. Az üdülés ideje alatt is történnek váratlan események, amelyet nem lehet előre betervezni. Ne felejtsük el, hogy kikapcsolódni megyünk, nem azért, hogy minden olyan „tökéletesen” történjen, mint a munkahelyünkön. Engedjünk meg magunknak kisebb bakikat, legyünk spontának!

7. A nyaralás alatt újra és újra kérdezzük meg magunktól, hogy mire lenne szükségünk!

Talán banálisnak tűnik, de gyakran e kérdésnek a feltétele már relaxált állapotba hozza a kérdezőt. A hétköznapok során gyakran eszünkbe sem jut, hogy mi az, ami minket boldoggá tenne, mi az, amit nem másokért, nem a munkahelyünkért, nem a fizetésünkért teszünk, hanem magunkért. Ez az önmagunknak ajándékozott figyelem az, amelyben igazán megnyugodhatunk és feltöltődhetünk.

8. A szembesülés ideje…

A munkahelyi feszültségek bármennyire terhesek, egy előnnyel mindig járnak: elterelik a figyelmet a kapcsolati konfliktusainkról. A munka letétele után gyakran bizonyos „megmagyarázhatatlan” feszültségek, konfliktusok jelentkezhetnek, ezt jelezhetik a nyaraláskor felerősödő derékfájdalmak, hirtelen jött betegségek, balesetek, stb. A nyaralás idejére félretehetjük ezeket a nehézségeket, de ez az időszak jó alkalom lehet arra, hogy mindaz, amivel eddig nem volt időnk foglalkozni, most felszínre kerülhessen, segítve ezzel a konfliktus megoldását. Ha elodázzuk a szembesülést, a pihenés ugyan kikapcsolhat minket, de a meg nem oldott belső feszültségek előbb vagy utóbb úgyis felütik fejüket.

9. A nyaralásból való hazatérés után ne ugorjunk rögtön vissza a munkába!

Ez már igazán luxusnak tűnhet, de megéri a nyaralás után néhány nap szabadságot kivenni. Szükségünk van ugyanis ilyenkor a nyaralás ideje alatti élmények feldolgozására, és az otthoni életbe való visszatérésre. Telefonunkat hagyjuk még kikapcsolva, a céges levelezésünket pedig ne nyissuk meg!

10. Osszuk meg élményeinket másokkal is!

Hazatérve üljünk össze barátainkkal, nézegessük a nyaralás alatt készült képeket, kóstoljuk meg együtt a nyaralás alatt vásárolt helyi finomságokat! A képzelet segítségével újra átélhetjük, elmélyíthetjük a kellemes élményeket, amelyekhez jó lesz majd visszatérni és megpihenni egy-egy hajtósabb nap perceiben, egy nehéz periódus idején.

Az írás az Országos Gerincgyógyászati Központ pszichológus munkatársainak közreműködésével készült.

1 komment

Címkék: elfojtás nyaralás pszichológia harag gerinc hátfájás gerincfájdalom gerincbántalmak gerincfájás hátfájdalom gerinckímélet

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fogyasztói magastartás 2015.08.15. 10:18:16

Ez egy minőségi, profi blog volt, nem kéne elvelvetesíteni!