A fiataloknál riasztóan magas számban fordul elő a tartáshiba. Óvodáskorban 62 százalékban, a középiskolások között 80-ra tehető a tartáshibások aránya. Ez nem betegség, azonban a gerinc fiatal-felnőttkori porckopásának előhírnökévé válhat.
A megfelelő tanulóhely kialakítása a gyermek testméreteinek figyelembevételével történik
1. Az optimális székmagasság és ülőfelület-hosszúság lehetővé teszi, hogy a tanuló gyerek az ülőfelületen egészen a széktámláig hátracsúsztassa fenekét, és eközben talpa a földön nyugodjon.
2. A szék támlája olyan helyen és helyzetben van, hogy a medencecsont tetejét és a derekat támasztani képes.
3. A szék támlája úgy legyen kiképezve, hogy író helyzetben is és figyelő helyzetben is meg tudja támasztani a medencecsont tetejét és a derekat.
4. A szék ülőfelületének elülső széle nem éles, és így nem nyomja a combot, vagyis nem gátolja a vérkeringést.
5. A gyerek támassza medencecsontjának tetejét és a derekát a szék támlájának. Ha a szék erre nem alkalmas, akkor tegyünk a gyerek dereka mögé kispárnát. Ha nincs kéznél más, akkor a kezét hátratéve is kiválóan meg tudja támasztani a medencecsont tetejét és a derekát.
6. Lábát támassza a földre (ha a gyermek túl kicsi a szék magasságához képest, akkor dobozra tegye a lábát). A derekat terheli, amikor a láb nem támaszkodik.
7. Az asztal magassága igazodjon a testméretekhez, tehát kisiskolás gyermeknek más asztalra van szüksége, mint a „felnőtt-méretű” egyénnek. Igazán gerinckímélő asztalnak az tekinthető, amelyiknek a lapja megdönthető.
8. Tehetünk a szék ülőfelületére ékpárnát (ez a gyógyászati segédeszközöket árusító boltokban kapható), mely megemeli az ülőcsontot, ezzel a medencét és az ágyéki gerincet jobb helyzetbe hozza.
Különféle üléstípusok
Tudatosítsuk a gyerekekben a különféle üléstípusok lehetőségét.
1. Aktív üléstartás
Ilyenkor a derekat, hátat nem támasztja a szék támlája, ezért az izmok aktívan dolgoznak ahhoz, hogy helyesen ülhessen a gyermek. Ha a szék támlája nincs jó helyen, mindig így kell ülnie rajta, vagyis mindig saját izmai erejével kell fenntartani a helyes ülést.
2. Figyelőtartás
Ilyenkor a medence tetejét és a derekadat megtámasztja a szék támlája, miután teljesen hátracsúszott a fenekével. Ez esetben a helyes ülést a szék támlája segíti, az izmoknak kevesebbet kell dolgozniuk. A tanári magyarázatra figyelve alkalmazva érdemes használni ezt a tehermentesítő tartást!
3. Írás-olvasástartás
Íráskor, olvasáskor a medencével csússzon előre a széken, most tehát nem támasztja a medence tetejét és a derekadat. Alkarokkal az asztallapra támaszkodva a munkafüzetet vagy a könyvet maga elé, középre helyezi.
A mobiltelefon helyes használata
A mobiltelefon hosszas használata során a helyes ülés általános szabályai mellett a fej és a nyak tartására fokozottan ügyelni kell. A telefonhasználat ugyanis a fej–nyak hajlítási szögét növeli, ami maga után vonja a háti és a deréktáji (=ágyéki) gerincszakasz fokozott hajlítását is. Ez rosszul befolyásolja a tartást, és felesleges izomfeszülésekhez vezet a gerinc és a válltájék izmaiban. Tartós használat során azzal kerülheti el a fej túlzott előre hajlítását, hogy magasabban tartja a telefont vagy az asztalra helyezi, miközben a könyökökkel az asztalra támaszkodva szemmagasságba emeli.
A tablet helyes használata
A gyerek fokozottan figyeljen a testtartásra és kerülje a rossz testtartást (erre utal az, amikor a fej előre hajlik, a hát pedig C-alakú ívet vesz fel, vagyis meggörbül). Az olyan feladatokhoz, mint az e-mailek megválaszolása, kezelje úgy a tabletet, mint egy asztali számítógépet! Az olvasáshoz és a játékokhoz úgy tartsa, mint egy könyvet! A filmnézéshez ajánlott az asztalon közel függőleges helyzetben való elhelyezés.
A cikk az Országos Gerincgyógyászati Központ reumatológus szakorvosainak közreműködésével készült.